مجله دلتا

ساخت وبلاگ
گفته مي‌‍شود آبشار شِوي بزرگترين آبشار خاورميانه به شمار مي‌رود!
آبشار شوي

آبشار شِوي يكي از زيباترين آبشارهاي ايران است كه در استان خوزستان و جايي بين كوه‌هاي زاگرس قرار دارد. آبشار شوي نگين دزفول است و ويژگي‌هايي دارد كه آن را در خاورميانه بي‌همتا كرده است. تنوع زيست گياهي و جانوري اطراف آبشار فوق العاده است و همين آن را دوست داشتني‌تر كرده است. با صفحه گردشگري مجله پيام دلتا همراه باشيد تا با هم به آبشار شوي، نياگاراي ايران و خاورميانه، سفر كنيم و در خنكي آب و هوايش جان‌مان تازه شود.

آبشار شوي

از غار تا درياچه

آبشار شوي از درون يك غار در كوه‌هاي زاگرس مي‌جوشد! جالب نيست؟ سپس مسير زيادي را در كوه و دشت مي‌پيمايد تا در نهايت به آغوش درياچه سد دز فرو مي‌ريزد. همين موضوع يكي از ويژگي‌هاي منحصر به فرد اين آبشار است. البته در فاصله كمي از آبشار اصلي، آبشار ديگري قرار دارد كه كوچكتر است. به آن آبشار شوي دوم مي‌گويند.

آبشار شوي

آبشار شوي كجاست؟

آبشار شوي در روستايي به همين نام قرار دارد. شوي در زبان محلي يعني لطيف و اين نام‌گذاري واقعا برازنده آبشاري با اين همه زيبايي و لطافت است. آبشار شوي در روستايي خوش آب و هوا به همين نام قرار گرفته است. اين روستا فاصله كمي تا دزفول دارد و آبشار شوي از ديدني‌هاي دزفول به شمار مي‌رود. آبشار شوي به عنوان نخستين اثر طبيعي استان خوزستان، در فهرست ميراث طبيعي ملي به ثبت رسيده است.

شوي و يك دنيا تنوع زيستي

جانداراني همچون كل بز، پلنگ، خرس و سمندر ايراني بخش مهمي از زيستگاه اطراف آبشار را تشكيل مي‌دهند. اگر بخواهيم از مهم‌ترين گونه‌هاي گياهي كه اطراف اين منطقه رشد كرده‌اند نام ببريم، بايد به درختاني همچون بيد، انجير، مو، زبان‌گنجشگ، افرا، كيكم و بلوط اشاره كنيم. همچنين مي‌توان روي ديواره‌هاي صخره‌اي كه آبشار از آن سقوط مي‌كند و در زير آن، رويش گياهي به نام سياه‌وشان را مشاهده كرد. اين گياه خاصيت دارويي فوق العاده‌اي دارد. در طب سنتي از سياه‌وشان براي درمان بيماري‌هايي مانند زردي يا يرقان و كمك به دفع راحت سنگ‌هاي كليوي استفاده مي‌كنند.

آبشار شوي

چطور برويم؟

آن طور كه طبيعت گردان حرفه‌اي توصيه كرده‌اند، بهترين راه رسيدن به آبشار شوي به اين صورت است: از سمت منطقه سردشت دزفول دزفول بايد چند كيلومتري به جاده شهيون حركت كنيد. سپس وارد يك جاده خاكي روستاي شوي شويد. در نظر داشته باشيد در كل مسير تابلوهاي راهنما وجود دارد. گم نمي‌شويد.

بخش زيادي از مسير را مي‌توانيد با خودروي خودتان برويد. بخشي از مسير با خودروي سبك شخصي قابل دسترس نيست. نگران نباشيد. اهالي روستا حاضرند شما را با نيسان تا نزديك آبشار ببرند. براي خودروهاي شاسي بلند هيچ نگراني وجود ندارد. در انتهاي جاده، بايد خدروي خودتان را پارك كنيد. سپس حدود نيم ساعت پياده برويد تا كم‌كم چهره دلنشين و رويايي آبشار، نمايان شود.

آبشار شوي

همچنين مي‌توانيد از قطار براي سفر به اين آبشار استفاده كنيد. در اين صورت بايد در ايستگاه تله زنگ كه فاصله كمي تا انديمشك دارد از قطار پياده شويد و بقيه مسير را پياده برويد  تا به آبشار برسيد.

به هر حال بهترين روش اين است كه از اپليكيشن‌هاي مسيرياب استفاده كنيد. پيش از سفر و در منطقه‌اي كه مطمئن هستيد آنتن و اينترنت داريد، مسير را پيدا كنيد. ممكن است در طول مسير، نبودن اينترنت كار دست‌تان بدهد.

عشاير كوچ‌رو

يكي از ويژگي‌هاي مهم آبشار شوي، وجود عشايري است كه در طول مسير رسيدن به آبشار مي‌توانيد آنها را ببينيد. عشاير كوچ‌رو يكي از جاذبه‌هاي فرهنگي اطراف آبشار هستند كه تماشاي سبك زندگي آنها يكي از جذاب‌ترين و سرگرم‌كننده‌ترين موضوعات، به ويژه براي گردشگران خارجي است.

آبشار شوي

كي برويم؟

بهترين زمان سفر به اين آبشار از اسفند تا خرداد است. با اين حال در همه روزهاي سال مي‌توانيد به آنجا سفر كنيد و از ديدني‌هاي آن لذت ببريد.

آبشار شوي

هم لرستان هم خوزستان!

يك نكته بامزه درباره آبشار شوي اين است كه از آنجايي‌كه در مرز استان خوزستان و لرستان قرار دارد، هر دوي اين استان‌ها نسبت به آن احساس تملك دارند و سعي مي‌كنند آن را به عنوان جاذبه طبيعي گردشگري خود معرفي كنند. با اين حال مهمترين نكته اين است كه اين آبشار زيبا يكي از ديدني‌ها و افتخارات گردشگري كشور عزيزمان ايران به شمار مي‌رود.

آبشار شوي به تله زنگ نيز معروف است. چون در روستايي به همين نام قرار دارد كه از توابع انديمشك به شمار مي‌رود.

آبشار شوي

نكات مهم هنگام بازديد

تا فاصله چندصدمتري، آبشار تا نخواهيد ديد. چون به خوبي خودش را در كوه‌هاي اطراف پنهان كرده و به چشم نمي‌آيد. نابراين نااميد نشويد. اگر با راهنماهاي محلي همسفر شويد، تجربه بهتري خواهيد داشت. آنها راه را بلد هستند و نكات جالبي درباره تاريخ، طبيعت و حتي گياهان دارويي آن حوالي به شما مي‌گويند. گفتن ندارد كه بايد لباس و كفش مناسب پياده‌روي و كوه‌‎پيمايي داشته باشيد. كوله پشتي همراه داشته باشيد و آب آشاميدني، كمي خوراكي و ديگر ملزومات خودتان را در آن قرار دهيد.

آبشار شوي

آن حوالي امكانات رفاهي و گردشگري خاصي وجود ندارد. همچنين اگر قصد داريد شب را كنار لطافت شوي و صداي آب سپري كنيد، بايد چادر و تجهيزات شب‌ماني در طبيعت  همراه داشته باشيد. اين سفر به دليل سختي مسير و نبود تجهيزات و امكانات مناسب، براي افراد داراي معلوليت توصيه نمي‌شود. همچنين به دليل اينكه بخشي از مسير بايد پياده طي شود و اين پياده‌روي چندان آسان نيست، بهتر است خانواده‌هاي داراي فرزند اتيسم از رفتن به آبشار شوي صرف نظر كنند.

مجله دلتا...
ما را در سایت مجله دلتا دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,گردشگری, نویسنده : مجله دلتا deltatravel بازدید : 198 تاريخ : يکشنبه 31 شهريور 1398 ساعت: 13:26

تكيه معاون الملك زيباترين كاشيكاري هاي ايران را دارد

اگر امكان مقايسه كاشي‌كاري همه بناهاي دنيا وجود داشت، متوجه مي‌شديم كه تقريبا هيچ بنايي در دنيا از نظر ظرافت كاشي‌كاري به پاي تكيه معاون الملك كرمانشاه نمي‌رسد. تكيه معاون الملك يكي از جاهاي ديدني كرمانشاه است كه از زيبايي شما را به حيرت وا مي‌دارد! اين بنا هم اكنون به دو موزه پوشاك و زيورآلات و همچنين موزه مردم‌شناسي تبديل شده است. با صفحه گردشگري مجله پيام دلتا همراه باشيد تا با هم يكي از كاشي‌كاري‌ هاي بي‌نظير ايران را از نزديك ببينيم و از تماشاي آن لذت ببريم.

تكيه معاون الملك

تكيه معاون الملك از ابتدا تاكنون

تكيه معاون الملك مكان مذهبي- فرهنگي باشكوهي است كه از سه قسمت حسينيه، زينبيه و عباسيه تشكيل شده است. اين مكان با كمك هنر كاشي‌كاري، تاريخ اسلام و ايران را به تصوير مي‌كشد. تكيه معاون الملك به منظور برگزاري آيين‌ و مراسم مذهبي و رفع اختلافات قومي و عشايري ساخته شده بود. امروزه اما كمي تغيير كاربري داده و به موزه مردم‌شناسي كرمانشاه و موزه پوشاك و زيورآلات تبديل شده است. اين تكيه بيش از 100 سال است قدمت دارد.

تكيه معاون الملك

مشروطه خواهي در تكيه معاون الملك

تكيه معاون الملك يكي از بناهاي به جا مانده از دوران قاجار است كه در محله آبشوران قديم  كرمانشاه واقع شده است. بخش حسينه اين تكيه توسط حسين‌خان معين‌الرعايا معروف به “معاون الملك” ساخته شده است. اين بنا در دوران مبارزات مشروطه‌خواهي آسيب ديد. پس از فروكش كردن ناآرامي‌ها، يكي از برادران معاون الملك بنا را خريد. ساختمان كناري را هم به تملك خودش درآورد و دو بخش زينبيه و عباسيه را به مجموعه اضافه كرد.

تكيه معاون الملك

عمارت تكيه

عمارت تكيه در گودي قرار گرفته و شش متر از سطح زمين پايين‌تر است. اين مجموعه سه  هشت در ورودي دارد. ورودي اصلي شمالي از كوچه معاون الملك و ورودي جنوبي از كوچه ايلخاني قابل دسترسي است. دليل ايجاد درهاي متعدد، جلوگيري از ازدحام و تداخل هيئت‌هاي عزاداري و برگزاري بهتر مراسم مذهبي بوده است. اكنون درهاي شمالي و جنوبي بسته است و بازديدكنندگان فقط از در اصلي مي‌توانند وارد بنا شوند.

تكيه معاون الملك

عمارت حسينيه و زينبيه

بخش حسينه معاون الملك، حياط كوچكي است كه سراسر آن را حجره‌هاي دو طبقه و طاق ‌ما‌هاي متعدد فراگرفته‌اند. كف حسينيه سنگفرش شده و ديوارهاي آن را كاشي‌كاري‌ هاي زيبا، تابلوهاي مذهبي نقش شده بر كاشي، اشعار و متون مذهبي آراسته‌اند. بخش حسينيه محل عزاداري آقايان بوده است.

تكيه معاون الملك

از طريق راهروي كوچكي مي‌توانيم از حياط حسينيه وارد زينبيه شويم. بخش زينبيه، بخش مياني تكيه بوده و تنها فضاي گنبددار مجموعه است. در قديم زنان مي‌توانستند بدون برخورد با آقايان از كوچه معاون الملك وارد و در طبقه دوم زينبيه كه مخصوص زنان بوده مستقر شوند. مقبره حسن خان معاون الملك هم در اين قسمت قرار گرفته است. ديوارها و حجره‌ هاي زينبيه هم با كاشي‌كاري زيبا و تابلوهايي از حوادث كربلا، روايات مذهبي، داستان‌هاي پيامبران و مرثيه‌هاي متعدد زينت داده شده است.

تكيه معاون الملك

عمارت عباسيه

زينبيه با يك راهروي طولاني به عباسيه متصل مي‌شود. در حياط بزرگ عباسيه، بناي عباسيه قرار دارد. موزه پوشاك و زيورآلات  همچنين و موزه مردم شناسي كرمانشاه در اين قسمت قرار دارند. ديوار ضلع شرقي عباسيه طاق‌هايي دارد و در مجموع اين كاشي كاري‌ها از جذاب‌ترين جاهاي ديدني كرمانشاه به شمار مي‌روند.

تكيه معاون الملك

ديوار شمالي عباسيه با استفاده از تصاوير شخصيت‌هاي مهم، تاريخ ايران را به تصوير كشيده است.

تكيه معاون الملك

چطور برويم؟

ميدان آزادي بزرگ‌ترين ميدان نزديك به تكيه معاون الملك است. از ميدان آزادي حدود يك كيلومتر كه به سمت جنوب برويم مي‌توانيم از طريق خيابان مدرس و خيابان نواب صفوي به محل تكيه برسيم. از ميدان شهناز و وزيري هم مي‌توانيم با پاي پياده به تكيه برسيم.

تكيه معاون الملك

كي برويم؟

تكيه معاون الملك كه يكي از جاهاي ديدني كرمانشاه است ، از ساعت 8 صبح تا 7 بعد ازظهر منتظر بازديدكنندگان است. تا آن ها را با كاشي‌كاري‌هاي بي‌نظير خود شگفت زده كند.

تكيه معاون الملك

نكات مهم هنگام بازديد

عكاسي از تكيه معاون الملك آزاد است. بعد از بازديد از تكيه معاون الملك مي‌توانيد از بازار قديمي كرمانشاه، مسجد شافعي، مسجد جامع كرمانشاه و موزه پارينه سنگي كرمانشاه ديدن كنيد. اين مكان ماهيت مذهبي دارد. بنابراين به شئونات مذهبي احترام بگذاريد. بازديد از اين مكان براي افراد داراي نيازمندي‌هاي خاص بدون اشكال است. همچنين خانواده‌هاي داراي فرزند اوتيسم نيز مي‌توانند بدون مشكل خاصي از اين مكان ديدن كنند.

مجله دلتا...
ما را در سایت مجله دلتا دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,گردشگری, نویسنده : مجله دلتا deltatravel بازدید : 209 تاريخ : شنبه 30 شهريور 1398 ساعت: 19:17

با همديگر تصاوير زيبا را از گوشه و كنار ايران زيبا ببينيم.
تصاوير زيبا

ايران كشور زيبايي است و ديدن تصاوير زيبا از ايران در بعد از ظهر روز جمعه مي‌تواند خستگي يك هفته كاري را از تن شما به در كند و شما را براي هفته‌اي جديد و پرنشاط آماده سازد. با صفحه گردشگري مجله پيام دلتا همراه باشيد تا با هم سفري به دور تا دور ايران زيبا داشته باشيم و با ديدن تصاوير زيبا از جاهاي ديدني كشور عزيزمان و بوها، طعم‌ها و هنرهاي اين مرز و بوم، حال‌مان بهتر از هر زماني بشود.

آيا شما هم با ديدن اين تصوير، بوي خنك و آرامبخش ليموي تازه را حس مي‌‎كنيد؟ گرفتن آب ليمو ترش يكي از سنت‌هاي قديمي زندگي‌هاي ايراني است كه هر ساله در اواخر شهريور توسط مادرها و مادربزرگ‌ها انجام مي‌شود.

تصاوير زيبا

 

روستاي زيباي قلات در حوالي شهر شيراز. روستاي قلات پيشينه تاريخي پر و پيماني دارد و به يكي از روستاهاي هدف گردشگري استان فارس تبديل شده است.

تصاوير زيبا

 

اين عكس زيبا مربوط به خانه منطقي نژاد شيراز است كه به موزه هنرهاي اسلامي تبديل شده است. حس خوب خانه مادربزرگ‌ها را با بازديد از اين خانه موزه تجربه كنيد.

تصاوير زيبا

 

آبشار كبودوال يكي از مهمترين جاذبه‌هاي طبيعي استان گلستان به شمار مي‌رود. اين آبشار در قلب جنگل قرار دارد.

تصاوير زيبا

 

به‌به به اين غذاي اشتهاآور! مرصع پلو يكي از غذاهاي سنتي و مجلسي ايراني است كه بيشتر از همه روي سفره‌هاي مراسم شادماني و سرور قرار مي‌گيرد.

تصاوير زيبا

 

عكس زيبا از حافظيه و يك بانوي گردشگر خارجي كه سعي مي‌كند با گرفتن عكس‌هاي متفاوت، ايران را به جهانيان بهتر بشناساند.

تصاوير زيبا

 

دودكش جن! نترسيد. اين ساختمان را جن‌ها نساخته‌اند. بلكه حاصل فرسايش بادي و آبي طي هزاران سال است. دودكش جن در ماهنشان استان زنجان قرار دارد.

تصاوير زيبا

 

اين عكس زيبا يكي از غيرقابل دسترس‌ترين نقاط ايران است. در واقع شما در حال ديدن كوه‌هاي مرزي ايران و تركيه هستيد. اين كوه‌ها در اغلب ماه‌هاي سال پوشيده از برف هستند.

تصاوير زيبا

 

اين عكس، پنجره حسينيه اميني‌ها در قزوين است. اين حسينيه يكي از زيباترين ارسي بندي‌ها و شيشه‌كاري‌هاي رنگي در ايران را به خود اختصاص داده است.

تصاوير زيبا

 

تضاد اين عكس جادويي را ببينيد! خنكي هندوانه در گرماي سوزان كويرهاي ايران! حس خوب عكس تقديم به شما همراهان صفحه گردشگري مجله دلتا.

تصاوير زيبا

 

 

مجله دلتا...
ما را در سایت مجله دلتا دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,گردشگری, نویسنده : مجله دلتا deltatravel بازدید : 172 تاريخ : شنبه 30 شهريور 1398 ساعت: 19:15

زيگورات چغازنبيل يكي از ديدني‌هاي تاريخي و ارزشمند خوزستان به شمار مي‌رود.
زيگورات چغازنبيل

بزرگترين زيگورات دنيا كه در ايران واقع شده، چغازنبيل نام دارد و نخستين اثر تاريخي ايران است كه در فهرست ميراث جهاني يونسكو به ثبت درآمده. بناي باشكوه زيگورات چغازنبيل در 1250 سال پيش از ميلاد و در زمان تمدن عيلامي‌ها ساخته شد. زيگورات چغازنبيل پرستشگاهي 5 طبقه بود كه به خدايان محافظ شهر شوش تقديم شده بود و به عنوان هسته مركزي شهر “دور اونتاش” به شمار مي‌رفت. با صفحه گردشگري مجله پيام دلتا همراه باشيد تا با هم به باشكوه‌ترين زيگورات دنياي قديم سفر كنيم و از جزييات معماري آن لذت ببريم.

زيگورات چغازنبيل

داستان زيگورات چغازنبيل

پيش از روي كار آمدن سلسله هخامنشيان در 2500 سال پيش، در محدوده خوزستان، تمدن عيلامي روي كار بود و بر آن محدوده حكومت مي‌كرد. اونتاش پادشاه عيلام در محدوده‌اي كه بين هفت تپه و شوش كنوني قرار دارد، شهري بر پا ساخت. اين شهر دو حصار داشت. در هسته مركزي حصار دروني، زيگوراتي باشكوه در پنج طبقه برپا داشت كه ارتفاعش به 52 متر مي‌رسيد. بين حصار اول و دوم شهر نيز معابد كوچكتري ساخت و آن را به الهه‎گان و خدايان سرزمينش تقديم كرد.

زيگورات چغازنبيل

پيشكشي براي خدايان

اونتاش، زيگورات چغازنبيل را به خداي محافظ شهر شوش- اينشوشيانك- تقديم كرد. تا ابتداي قرن اخير، اين معبد بي‌همتا كشف نشده بود. طي ماجراهايي كه در پي كاوش نفت در خوزستان اتفاق افتاد، كارگري غير ايراني متوجه نشانه‌هايي از حضور سازه‌اي بي‌همتا در منطقه شد و طي عمليات حفاري، زيگورات چغازنبيل كه ساليان دراز در زير تپه‌اي از خاك و شن به صورت سبدي وارونه مدفون بود، كشف شد. زيگورات يا زيقورات به سازه‌اي مي‌گويند كه كاربري مذهبي دارد و وسعت هر طبقه، از طبقه بالايي خودش بيشتر است. چغازنبيل نام محلي اين بنا و به معني سبد وارونه است.

زيگورات چغازنبيل

اين ساختمان 5 طبقه داشت

باستان شناسان برآنند كه زيگورات چغازنبيل 5 طبقه داشته؛ گرچه هم اكنون فقط دو طبقه و نيم از آن باقي مانده است. طبق بررسي‌هاي گيرشمن، باستان‌شناس نام‌آور فرانسوي، طبقه پنجم به رنگ آبي فيروزه‌اي و طلايي بوده و عيلامي‌ها اعتقاد داشتند خداي‌شان در اين طبقه سكونت دارد و با غروب خورشيد از خانه‌اش مي‌رود و فردا صبح همراه با طلوع خورشيد، مجدد به خانه باز مي‌گردد. تنها خانواده سلطنتي و كاهنان اجازه ورود به اين طبقه را داشتند.

دستگاه تصفيه آب حتي پيش از ميلاد مسيح

يكي از شگفتي‌هاي زيگورات چغازنبيل ، همراه بودنش با تاسيسات تصفيه آب است. در كنار مجموعه بي‌همتاي زيگورات چغازنبيل ، حوضچه‌هايي كشف شده كه باستان شناسان كاربري آن را تصفيه آب عنوان كرده‌اند. عيلامي‌ها آب دز را توسط كانال عظيمي كه حفر كرده بودند، به “دور اونتاش” منتقل مي‌كردند. از آنجايي كه آب گل‌آلود بود، در مسير آب حوضچه‌هايي براي ته‌نشين شدن رسوبات ساخته بودند و آب را با تنبوشه‌هاي سفالي و شيشه‌اي به زيگورات چغازنبيل و ديگر بناها منتقل مي‌كردند.

زيگورات چغازنبيل

چطور برويم؟

هيچ قطار، اتوبوس، تاكسي و يا ميني‌بوسي از مسير زيگورات چغازنبيل عبور نمي‌كند. از اين رو ناچاريد با خودروي شخصي يا تور به زيگورات چغازنبيل سفر كنيد. بايد به جاده‌اي كه شوش را به هفت تپه متصل مي‌كند وارد شويد. 40 كيلومتر بعد از شوش و 20 كيلومتر مانده به هفت‌تپه، مسير دسترسي به زيگورات چغازنبيل را خواهيد ديد.

كي برويم؟

زيگورات چغازنبيل از ساعت 7 صبح تا 8 عصر قابل بازديد است. بهتر است ساعات ابتدايي روز را براي بازديد در نظر بگيريد تا گرما كلافه‌تان نكند. همچنين در ساعات نزديك به پايان كار مجموعه قصد بازديد نكنيد. ممكن است نتوانيد بازديد دلچسبي داشته باشيد و مجبور شويد زودتر محوطه زيگورات را ترك كنيد. از مهر تا فروردين بهترين زمان براي بازديد از زيگورات به شمار مي‌رود.

زيگورات چغازنبيل

كي نرويم؟

در بازه بيست روزه تعطيلات نوروزي بازديدها به اوج خود مي‌رسد. ممكن است محوطه باستاني “دور اونتاش” را شلوغ ببينيد. به دليل دماي هوا  در ميانه روز، صبح و عصر افراد بيشتري از محوطه و زيگورات بازديد مي‌كنند. تقريبا در تمام طول سال زيگورات چغازنبيل را باز خواهيد ديد. فقط در تعطيلات رسمي به مناسبت عزاداري كه بيش از 6 روز در طول سال نيست، امكان بازديد از زيگورات چغازنبيل وجود ندارد. روزهاي تعطيل به مناسبت عزاداري در تقويم رسمي ايران مشخص شده است.

زيگورات چغازنبيل

نكات مهم براي بازديد

عكس‌برداري از محوطه‌هاي تاريخي بدون استفاده از فلاش و سه‌پايه ايرادي ندارد. روي سنگ‌فرش‌هاي اطراف محوطه زيگورات چغازنبيل ، اثر پاي كودكي روي سنگ حك شده. از بازديد آن غافل نشويد. همراه داشتن كلاه لبه‌دار، عينك آفتابي و كرم ضد آفتاب توصيه مي‌شود.

همچنين بطري آب به همراه داشته باشيد. در اطراف محوطه زيگورات چغازنبيل با امكانات رفاهي چنداني رو‌به‌رو نخواهيد شد. بنابراين بهتر است خوراكي سبك با خودتان داشته باشيد. اطراف محوطه زيگورات چغازنبيل سايه‌بان ندارد.

اگر در يك روز آفتابي راهي زيگورات چغازنبيل مي‌شويد، شايد بهتر باشد با خودتان چتر ببريد. پوشيدن لباس آستين‌دار رنگ روشن با الياف طبيعي به شما كمك مي‌كند گرما را بهتر تحمل كنيد. محوطه زيگورات چغازنبيل راهنما و سرويس بهداشتي فرنگي ندارد.

زيگورات چغازنبيل

نكات مهم براي بازديد افراد با نيازمندي‌هاي خاص

بازديد از محوطه تاريخي زيگورات براي افراد با نيازمندي‌هاي خاص بدون مشكل و محدوديت است. عزيزاني كه از ويلچر استفاده مي‌كنند به راحتي مي‌توانند از اين محوطه ديدن كنند. به نظر مي‌رسد اين مكان براي بازديد خانواده‌هاي داراي فرزند اوتيسم نيز مناسب باشد.

مجله دلتا...
ما را در سایت مجله دلتا دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,گردشگری, نویسنده : مجله دلتا deltatravel بازدید : 180 تاريخ : شنبه 30 شهريور 1398 ساعت: 19:13

خانه پدري نيما يوشيج، پدر شعر نوي فارسي در روستاي يوش قرار دارد و به موزه مردم‌شناسي تبديل شده است.
نيما يوشيج

جنگل و درياي مازندران يك طرف، دهكده‌هاي كوهستاني‌اش طرف ديگر! جاده‌هايي كه چون مار، پيچ و تاب خوران از ميان كوه‌هاي البرز مي‌گذرند و به دهكده‌هايي باصفا با خانه‌هايي با سقف شيرواني و رنگارنگ مي‌رسند، چيزي نيست كه بشود از برنامه سفر آن را خط زد. دهكده توريستي يوش ، زادگاه نيما يوشيج و جاده معروف آب‌پري يكي از همين جاده‌ها و دهكده‌ها است كه رفتن و رسيدن به آن، ناب‌ترين تجربه از سفر به مناطق كوهستاني البرز را به گردشگران هديه مي‌دهد. با صفحه گردشگري مجله پيام دلتا همراه باشيد تا با هم به زادگاه پدر شعر نو سفر كنيم و از ديدني‌هاي آن لذت ببريم.

نيما يوشيج

يوش كجاي البرز قرار دارد؟

جاده معروف  زيباي آب پري يكي از مسيرهايي است كه به يوش و محدوده بلده ختم مي‌شود. از جاده هراز و همچنين از جاده چالوس هم مي‌توان به بلده و يوش رسيد. در واقع اگر جاده هراز و جاده چالوس را به صورت دو خط موازي در نظر بگيريم، بلده در جاده‌اي قرار دارد كه اين دو را از عرض به يكديگر پيوند مي‌دهد. جاده فرعي آب‌پري نيز به موازات جاده چالوس و جاده هراز كشيده شده و ساحل را به كوهستان متصل مي‌كند.

روستاي يوش

يوش دهكده‌اي توريستي است. آب و هواي ييلاقي دارد و بزرگترين عامل شهرت و محبوبيتش، مديون منزل موروثي نيما يوشيج است. نيما يوشيج از نام‌آورترين شاعران معاصر و پدر شعر نوي فارسي است كه انقلابي در ادبيات ايران به پا كرده. منزل اجدادي وي در دهكده يوش قرار گرفته و هم‌اكنون اين منزل زيبا و اربابي، به آرامگاه نيما و همچنين موزه مردم‌شناسي تبديل شده است. كوچه‌باغ‌هاي يوش، آب و هوا و همچنين چشم‌اندازهاي زيبايش تا حدي ديدني و رويايي است كه آدم‌هاي عادي را نيز شاعر و لطيف مي‌كند.

نيما يوشيج

چطور برويم؟

مسير رسيدن به يوش قطار ندارد. همچنين هيچ اتوبوسي هم از اين جاده عبور نمي‌كند. بنابراين فقط با خودروي شخصي يا تور مي‌توانيد خودتان را به يوش برسانيد. از جاده چالوس و هراز مي‌توانيد خودتان را به يوش برسانيد. از جاده چالوس، بايد تا پل زنگوله پيش برويد. از مسير فرعي كه از پل زنگوله جدا مي‌شود به يوش مي‌رسيد. از ابتداي پل زنگوله تا يوش حدود 50 كيلومتر مسافت است. از جاده هراز هم مي‌توانيد استفاده كنيد. جاده را تا آنجايي بپيماييد كه تابلوي بلده را ببينيد. مسير بلده را ادامه دهيد تا به يوش برسيد.

جاذبه‌هاي نزديك

بازار روز رويان، جنگل آب‌پري، مسجد جامع بلده، قلعه پولاد بلده، روستاي ناحيه بلده، دره پولاد تنگه، برج كيا داوود، رودخانه يوش، باغ شاه، گورستان قديمي دهكده يوش از جاذبه‌هاي نزديك خانه پدري نيما يوشيج هستند كه بازديد از آن ها را به شما پيشنهاد مي‌كنيم.

نيما يوشيج

كي برويم؟

بهترين زمان بازديد از دهكده يوش از مسير بلده، فصل تابستان است. به دليل ارتفاع زياد، هوا در طول مسير بسيار خنك مي‌شود. اين خنكي هوا در تابستان لذت‌ سفر را دو چندان مي‌كند. همچنين به دليل ارتفاع زياد، در روزهاي ابري و باراني سفر از اين مسير توصيه نمي‌شود. افزون بر خطرات جاده‌اي به دليل مه‌آلود بودن منطقه، چشم‌انداز‌هاي بكر و طبيعي جاده از نظرها دور مي‌ماند و اين از جاذبه سفر مي‌كاهد. روزهاي آفتابي تابستان و بهار بهترين زمان براي سفر به بلده از مسير جاده آب‌پري است.

نيما يوشيج

موزه مردم‌شناسي منزل نيما يوشيج، در تمام طول سال به جز روزهاي عزاداري عمومي باز است. در روزهايي كه گردشگران كمتري به دهكده مي‌آيند، ممكن است در موزه را بسته ببينيد. در بزنيد. متصدي و نگهبان خانه در همان مجموعه اقامت دارد و مي‌تواند در را براي‌تان باز كند.

نيما يوشيج

امكانات رفاهي

در دهكده يوش مي‌توانيد مغازه‌هاي كوچكي را پيدا كنيد كه خوراكي‌هاي سنتي و بومي مثل روغن حيواني و سرشير و عسل مي‌فروشند. همچنين در خود خانه نيما سرويس بهداشتي وجود دارد كه مي‌توانيد استفاده كنيد. يوش و بلده هتل ندارد. بنابراين تنها گزينه براي شب‌ماندن، اقامت در خانه روستاييان همان محدوده است كه با دست و دل بازي، خانه‌هايشان را در اختيار مسافران قرار مي‌دهند. همچنين اگر تجهيزات كافي داريد و به اصول كمپينگ در طبيعت آگاهيد، شب را مي‌توانيد در طبيعت اطراف دهكده سپري كنيد. چادر زدن در اين محدوده منع قانوني ندارد.

نيما يوشيج

نكات مهم هنگام بازديد

بارزترين ديدني يوش، موزه مردم‌شناسي آن است كه در واقع زادگاه نيما يوشيج بوده. اين خانه اعياني بسيار زيبا تزئين شده پر از نقش و نگارهاي فريبنده است. اصل بنا به دوره قاجاريه يعني حدود 250 سال پيش، تعلق دارد و در طول زمان مورد مرمت قرار گرفته. هنگام بازديد حواستان به چند نكته باشد: به سقف اتاق‌ها دقت كنيد. هر اتاقي تزئينات منحصر به فردي در سقفش و تيرهاي چوبي آن دارد. همچنين از بازديد وسايل شخصي نيماي شاعر نيز غافل نشويد. عكس‌هاي او در حالت‌ ها و موقعيت‌هاي مختلف به ديوار آويخته است.

نيما يوشيج

مقبره نيما همان جا است

به ياد داشته باشيد كه مقبره نيما، خواهر او و همچنين فردي كه اشعار نيما را گردآوري و به كتاب تبديل كرده نيز در وسط اين بناي زيبا قرار دارد. عكاسي مانعي ندارد. از فضاي دهكده و سكوت و زيبايي‌اش لذت ببريد. يوش رستوران ندارد. يا با خود غذا همراه داشته باشيد و يا براي خوردن غذا به بلده مراجعه كنيد. در ارتفاعات آب‌پري، هوا دست كم 10 درجه سانتي‌گراد از بلده و يوش كمتر است. حتي در چله تابستان نيز هواي آن محدوده خنك است. بنابراين پوشش مناسب داشته باشيد. دهكده در پاي كوه قرار گرفته و از اين رو كوچه باغ‌هايش شيب دارد. كفش مناسب به پا كنيد.

توصيه‌هايي براي افراد با نيازمندي‌ هاي خاص

افراد با نيازمندي‌هاي خاص مي‌توانند از زيبايي‌هاي روستا ديدن كنند. ولي امكان بازديد اتاق‌هاي خانه براي اين عزيزان ميسر نيست. اتاق‌ها با پله‌هاي بلند از سطح حياط قرار دارند و امكان تردد ويلچر فراهم نيست. با اين حال از مقبره نيما يوشيج و حياط خانه پدري مي‌توانند به آساني بازديد كنند. خانه و روستا براي بازديد خانواده‌‎هاي داراي فرزند اوتيسم مناسب است و به نظر مي‌رسد مشكل جدي براي اين كودكان ايجاد نكند.

مجله دلتا...
ما را در سایت مجله دلتا دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,گردشگری, نویسنده : مجله دلتا deltatravel بازدید : 232 تاريخ : شنبه 30 شهريور 1398 ساعت: 19:11

دهكده چوبي نيشابور ضد زلزله و فرسايش ساخته شده و دوستدار محيط زيست است.
دهكده چوبي نيشابور

دهكده چوبي نيشابور يكي از منحصر به فردترين جاهاي ديدني ايران است! دهكده‌اي چوبي به سبك دهكده‌هاي آمريكاي مركزي. زيبا و باشكوه. باوقار و تاثيرگذار و از همه مهم‍تر ضد زلزله! با صفحه گردشگري مجله پيام دلتا همراه باشيد تا با هم به دهكده آمريكايي ايران سفر كنيم و از زيبايي‌هاي آن لذت ببريم.

دهكده چوبي نيشابور

دهكده چوبي كجااست؟

دهكده چوبي يكي از ديدني‌هاي نيشابور از شهرهاي خراسان رضوي است. همه اجزاي اين دهكده چوبي است. مسجد اين مجموعه يكي از مهمترين بخش‌هاي آن به شمار مي‌رود. همه اجزاي آن از چوب ساخته شده و اولين مسجد چوبي ضد زلزله درجهان است. اين دهكده در روستاي ملامحمد آقازاده در اطراف نيشابور قرار دارد.

داستان دهكده چوبي

مهندس حميد مجتهدي كسي است كه دهكده چوبي را در روستاي پدري خودش ساخته است. او از نوادگان ملا محمد آقازاده به شمار مي‌رود. تا پيش از ساخت دهكده چوبي، روستا را به نام پدربزرگ او مي‌شناختند. آقاي مهندس وقتي تحصيلاتش را در خارج از كشور تمام كرد به روستاي پدري بازگشت و همان جا را براي زندگي برگزيد.

او تصميم گرفت آلاچيقي چوبي براي بازي فرزندش در حياط خانه‌شان بسازد و همين آلاچيق، اولين سازه چوبي دهكده چوبي شد. بعد از ساخت آلاچيق، مهندس تصميم گرفت روستاي چوبي را بسازد. آن هم به روشي كه بر اثر عوامل محيطي فرسوده نشود. و چنين بود كه دهكده چوبي متولد و به يكي از ديدني‌هاي جذاب ايراني تبديل شد.

دهكده چوبي

چرا دهكده چوبي مهم است؟

دهكده چوبي تنها دهكده چوبي ايران است كه به سبك روستاهاي آمريكاي مركزي ساخته شده و حال و هواي عجيبي دارد. از آن گذشته تنها مسجد چوبي ضد زلزله ايران در اين روستا قرار دارد. سازه‌هاي روستا ضد فرسايش هستند. يعني باد و باران و حشرات موذي مثل موريانه نمي‌توانند آن را نابود كنند.

در واقع اين موضوع به درايت سازنده بنا برمي‌گردد. او ماده‌اي عايق اختراع كرد كه باعث شد چوب‌ها در برابر فرسايش مقاوم شوند. اين ويژگي يكي از منحصربه‌فردترين خاصيت دهكده چوبي است. خانه تمام چوبي مهندس مجتهدي هم يكي از ارزشمندترين بناهاي اين دهكده به شمار مي‌رود.

دهكده چوبي

مسجد چوبي

مسجد چوبي گل سرسبد دهكده است. مهندس مجتهدي براي ساخت محراب مسجد از چوب درخت توتي استفاده كرده كه سال ها پيش پدربزرگ ايشان محمد آقازاده در روستا كاشته بود.

همچنين منبر اين مسجد نيز ساخته شده از چوب درخت گيلاس است. سقف مسجد به شكل پولكي از بيرون تزئين شده و جلوه آن را خاص و ديدني كرده است. درب هاي مسجد نيز از چشم هنرمندانه معمار كنار نمانده است. هر يك از درها دو لنگه دارد و  روي هر كدام 9 عدد گل ميخ از جنس برنج به عنوان تزئين به كار رفته است.
از تمام چوب هايي كه در ساخت مسجد به كاربرده شده نمونه اي بدون عايق و با پوست، در قسمت شمالي مسجد وجود دارد. اين كار به دستور مهندس مجتهدي انجام شده تا اگر در زماني كه ايشان در قيد حيات نيستند مسجد نياز به تعمير داشت، معمار و مرمت ‌كار بداند از كدام چوب‌ها در ساخت مسجد استفاده كند.

دهكده چوبي

كتابخانه و موزه

مانند مسجد چوبي، ساختمان كتابخانه، ديواره اي دوجداره دارد و نماي خارجي آن (سقف شيرواني و ديواره ها) پوشيده از چوب هاي پولكي است. ساختمان دو در ورودي و خروجي دارد و دو راه پله، دو طبقه آن را به هم متصل مي‎كند. طبقه اول، موزه اي پوشيده از چوب آينه كاري شده است و كتابخانه طبقه دوم نيز با كتاب هاي مختلف مانند كتاب هاي راهنماي گردشگري در معرض ديد بازديد كنندگان قرار مي‎گيرد.

رستوران دهكده

بعد از مسجد، رستوران دهكده چوبي زيباترين ساختمان در تمام مجموعه است. اين سازه دو طبقه، كمي پايين تر از مسجد، با ساختماني هشت ضلعي و ديوارهايي مشبك خودنمايي مي‎كند و مانند مسجد و موزه اسكلت چوبي دارد و در برابر زلزله نيز مقاوم است. رستوران در فضايي به وسعت دويست متر بنا شده است و همزمان مي تواند پذيراي ۱۳۰ تا ۱۴۰ نفر باشد.  معماري آن به گونه اي است كه درخت سر از زمين بر آورده را تداعي مي كند كه داخل رستوران  ميزبان شمااست.

درون رستوران بر خلاف معمول تمام رستوران هايي كه تا به حال قدم در آن گذاشته ايد، گلدان‌ها نه در كنار و گوشه رستوران، بلكه در تكه هاي تنه درختان جاي گرفته اند. داخل اين تنه هاي درختان بعد از برش عرضي خالي شده و به عنوان گلدان مورد استفاده قرار گرفته اند. خوب است بدانيد اين رستوران در زمستان ها نيز باز است و پوششي پلاستيكي از ورود برف و باران به داخل جلوگيري مي كند.

دهكده چوبي

آلاچيق ها

در ميان باغ هاي ميوه، آلاچيق هايي وجود دارد كه گردشگران مي توانند از آن استفاده كرده و در آنجا به استراحت بپردازند. باغ ميوه در مكاني جدا از مجتمع اصلي ساخته شده است. مانند رستوران، آلاچيق ها نيز با پوششي پلاستيكي بر سقف و كناره هاي آن در فصل هاي پاييز و زمستان مورد استفاده قرار مي گيرند.

نانوايي

در كنار تمام اين بناهاي زيبا، مهندس مجتهدي به فكر كاربري دهكده چوبي نيز بوده و قصد داشت تا روح زندگي در آن جريان داشته باشد؛ بنابراين تلاش كرد تا تمام امكانات را در دهكده چوبي لحاظ كند. يكي از اين امكانات نانوايي دهكده است كه شكل جالبي دارد. دودكش اين نانوايي به مانند پيكره زني است كه سبدي از نان بر سر دارد و جنس آن از كاهگل است. در اين نانوايي دو تنور چوب سوز  مانند گذشته نان طبخ مي كند.

دهكده چوبي

نكات مهم براي بازديد

اين مجموعه براي بازديد افراد با نيازمندي‌هاي خاص مناسب است. همچنين خانواده‌هاي داراي فرزند اوتيسم مي‌توانند بدون نگراني خاصي از اين مجموعه بازديد كنند. اين سفر ارزان تمام مي‌شود. هزينه بازديد از دهكده نيز بسيار كم است. در واقع فقط بايد براي رفت و آمد به نيشابور هزينه كنيد كه مبلغ زيادي نمي‌شود. بازديد از آرامگاه عطار و خيام و فيروزه فروشي‌هاي نيشابور را از دست ندهيد. از نيشابور فيروزه بخريد و با خود به يادگار ببريد.

مجله دلتا...
ما را در سایت مجله دلتا دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,گردشگری, نویسنده : مجله دلتا deltatravel بازدید : 200 تاريخ : پنجشنبه 28 شهريور 1398 ساعت: 13:02

گردشگري يكي از پولسازترين حوزه‌ها براي پولدار شدن است.
پولدار

اگر درپي سريع‌ترين راه‌هاي پولدار شدن هستيد، آب دست‌تان است زمين بگذاريد و اين صفحه را تا انتها بخوانيد.

سازمان جهاني گردشگري گزارش داده است: از هر۱۰ شغل در دنيا، يك شغل به صورت مستقيم به گردشگري مربوط است و هر يك شغل در گردشگري، يك و نيم شغل ديگر را درگير اقتصاد گردشگري مي‌كند. در واقع ۱۰ درصد مشاغل دنيا به گردشگري مرتبط است. عدد بزرگ و قابل تاملي به نظر مي‌رسد!

 سياست‌هاي جديد سازمان جهاني گردشگري، به حداكثر رساندن پتانسيل گردشگري براي ايجاد شغل‌هاي بيشتر و بهتر به ويژه براي زنان و جوانان است. همه اين ها يعني گردشگري شما را پولدار مي‌كند! با صفحه گردشگري  مجله پيام دلتا همراه باشيد تا بدانيد گردشگري چطور مي‌تواند شما را پولدار كند.

پولدار

 صنعت گردشگري را جدي بگيريد

صنعت گردشگري يك فعاليت اقتصادي است. همچنين گردشگري يكي از مهم‌‎ترين بخش‌هاي توسعه پايدار است. مفهومي كه قرار است جهان را به نظم، تعادل و انصاف برساند. شايد براي شما جالب باشد اگر بدانيد رويكرد امسال سازمان جهاني گردشگري، روي مباحث ديجيتالي تاكيد دارد! يعني اينكه شما مي‌توانيد با در دست داشتن يك گوشي تلفن همراه هوشمند، در چرخه اقتصاد گردشگري سهيم باشيد و از اين راه پول در بياوريد.به شرط اينكه هم از قوانين دنياي ديجيتال سر در بياوريد و هم نسبت به حوزه گردشگري و مشاغل وابسته به آن اطلاعات كافي در اختيار داشته باشيد.

آمارها نشان مي‌دهند نيمي از كاركنان صنعت گردشگري در شركت‌هاي كمتر از ۱۰ نفر و سه چهارم آن‌ها در شركت‌هاي كمتر از ۵۰ نفر كار مي‌كنند. بنابراين اگر در حوزه گردشگري خودتان را به روز كنيد، حتي بدون داشتن دفتر كاري واقع در برجي بلندمرتبه و هزاران كارمند، مي‌توانيد پول در بياوريد و ثروتمند شويد.

پولدار

گردشگري و زنان

«گردشگري و شغل: آينده‌اي بهتر براي همه» . اين شعار امسال سازمان جهاني گردشگري است و نشان مي‌دهد گردشگري همان موضوعي است كه جهان را مي‌تواند به سمت توسعه پايدار و رشد فراگير جهت دهي كند. بيشترين تاكيد سازمان جهاني گردشگري بر اشتغال زنان و جوانان در عرصه گردشگري است. در واقع گردشگري همان موضوعي است كه مي‌تواند حضور زنان در فرصت‌هاي شغلي برابر با مردان را تضمين و به قوي‌تر شدن اشتغال بانوان كمك كند. تحقيقات اين سازمان جهاني نيز نشان مي‌دهد: در بخش گردشگري،‌ جمعيت  زنان و جوانان شاغل نسبت به ساير بخش‌ها بيشتر است. شايد براي شما جالب باشد اگر بدانيد در كشورهاي اروپايي زنان ۶۰ درصد پرسنل بخش گردشگري هستند. در واقع زنان نقش پيشرو در كارآفريني حوزه‌هاي گردشگري دارند.

پول‌ساز ترين بخش‌هاي گردشگري

گردشگري يكي از پول سازترين حوزه‌ها براي اشتغال است. اما مهم اين است كه بايد بدانيد چطور مي‌توانيد با فعاليت در بخش گردشگري پولدار شويد. گردشگري بخش‌هاي گوناگوني دارد. در واقع طيف بزرگي از اصناف در كنار يكديگر قرار مي‌گيرند تا چرخ‌هاي صنعت گردشگري بچرخد. از هواپيمايي‌ها و پرسنل كادر پرواز گرفته تا آژانس‌هاي مسافرتي، شركت‌هاي راه آهن، راهنمايان گردشگري، نويسندگان سفرنامه، هتل‌ها و اقامتگاه‌ها و حتي انواع رستوران‌ها و غذاخوري‌ها از جمله اجزاي تشكيل دهنده صنعت گردشگري هستند.

حالا سوال مهم اين است كه كداميك از اين بخش‌ها از همه پولسازتر هستند؟ به عبارت ديگر، اگر قصد سرمايه گذاري در صنعت گردشگري داريد، كدام يك از اين بخش‌ها شما را زودتر پولدار مي‌كند؟

پولدار

رستوران و اقامتگاه، پر سودترين بخش گردشگري

سازمان بين‌المللي كار تخمين زده است: اقامتگاه‌ها و رستوران‌ها همراه با خدمات بخش خصوصي در پنج سال آينده، سريع‌ترين نرخ رشد را در بين همه بخش‌هاي اقتصاد دارند. شايد براي شما جالب باشد اگر بدانيد نرخ سود صنعت رستوران‌داري و غذا حدود 70 درصد است. يعني حتي اگر رستوراني با قيمت‌هاي معقول و مناسب تاسيس كنيد، باز هم در صنعتي پولساز سرمايه‌گذاري كرده‌ايد. همچنين شايد براي شما جالب باشد اگر بدانيد اقامتگاه‌هاي بوم‎گردي يكي از مشاغل جديد حوزه گردشگري هستند كه اين روزها با استقبال عمومي از سوي مردم روبه‌رو شده‌اند.

پولدار

آمارها نشان مي‌دهد بوم‎گردي و روستاگردي در صدر علائق گردشگران قرار گرفته‌اند. به همين نسبت احداث اقامتگاه در اين مكان‌ها مي‌تواند سودآوري خوبي داشته باشد. ضمن اينكه به توسعه پايدار كمك مي‌كند. بنابراين اگر اقامتگاه بوم‎گردي ايجاد كنيد و آن را با معيارهاي درست بچرخانيد، سودآوري خوبي خواهيد داشت. گفتن اين موضوع هم ضروري به نظر مي‌رسد كه سازمان گردشگري به افرادي كه بخواهند اقامتگاه گردشگري احداث  و از خانه‌هاي تاريخي براي اين موضوع استفاده كنند وام و تسهيلات مي‌دهد.

مجله دلتا...
ما را در سایت مجله دلتا دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,گردشگری, نویسنده : مجله دلتا deltatravel بازدید : 295 تاريخ : پنجشنبه 28 شهريور 1398 ساعت: 13:02

ديزني لند وطني را مي‌شناسيد؟ دهكده توريستي چي چست در اروميه شبيه به ديزني لند است. جايي براي خوش گذراني و تفريح!
چي چست

مي‌دانستيد در همين ايران خودمان ديزني لند داريم؟ دهكده ساحلي چي چست در اروميه همان ديزني لند وطني است كه از ديدني‌هاي جذاب اروميه به شمار مي‌رود. چي چست يك شهربازي مدرن با كلي امكانات رفاهي و تفريحي است كه جايي كنار درياچه اروميه، بزرگ‌ترين درياچه كشورمان قرار گرفته است. با صفحه گردشگري مجله پيام دلتا همراه باشيد تا با هم به اين دهكده گردشگري سفر كنيم و با امكانات تفريحي آن خوش بگذرانيم.

چي چست

چي چست چي هست؟

چي چست دهكده‌اي تفريحي است كه در اروميه قرار دارد. شكل و شمايل ورودي آن هم شبيه به ديزني لند است. از اين رو آن را ديزني لند ايران مي‌نامند. اروميه مركز آذربايجان غربي است. اين دهكده يك شهربازي مدرن دارد. چي چست بيشتر از 20 هكتار مساحت دارد. بنابراين همه جور تفريحات و امكاناتي در آن پيدا مي‌كنيد. از هتل چهارستاره گرفته تا رستوران ملل و سفره خانه سنتي. سالن آمفي تئاتر و مجتمع فرهنگي از ديگر بخش‌هاي اين مجموعه به شمار مي‌رود. فضاي سبز زيبايي هم دارد. باغ توت نيز بخشي از اين مجموعه است.

چي چست

تفريحات هيجان انگيز

چي چست مهد تفريحات هيجان انگيز است.  در اين شهربازي مي‌توانيد تفريحاتي مثل فوتبال دستي، سايت پرواز، هواپيماهاي كنترل از راه دور، ماشين هاي كنترل از راه دور، موتور سيكلت سواري، پيست رالي اتوموبيل، موزه تاريخ طبيعي و كارتينگ اتوموبيل راني را تجربه كنيد. از اين بهتر چه مي‌خواهيد؟

چي چست

چطور برويم؟

دهكده ساحلي در حوالي بندر گلمانخانه قرار دارد. به عبارت دقيق‌تر براي بازديد از اين دهكده بايد به استان آذربايجان غربي و شهر اروميه برويد. سپس  جاده چي چست را در پيش بگيريد. 18 كيلومتر كه جلو برويد به دهكده توريستي مي‌رسيد.

چي چست

نكات مهم براي بازديد از دهكده تفريحي

نيازي نيست آب و خوراك همراه داشته باشيد. هر چه بخواهيد همان جا مي‌توانيد بخريد. از درياچه اروميه ديدن كنيد. نزديك‌ترين جاي ديدني اروميه به اين دهكده به شمار مي‌رود. بهترين فصل سفر به اروميه تابستان است. با اين حال محدوديتي در زمان سفر به اين مجموعه نداريد. به نظر مي‌رسد اين سفر براي افراد با نيازمندي‌هاي خاص بدون مشكل باشد. همچنين خانواده‌هاي داراي فرزند اوتيسم نيز مي‌توانند از اين مجموعه بازديد كنند. استفاده از تفريحات هيجان انگيز براي اين كودكان توصيه نمي‌شود.

مجله دلتا...
ما را در سایت مجله دلتا دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,گردشگری, نویسنده : مجله دلتا deltatravel بازدید : 217 تاريخ : چهارشنبه 27 شهريور 1398 ساعت: 14:42

خانه ملاباشي يكي از جاهاي ديدني جذاب اصفهان است.
خانه ملاباشي

اصفهان فقط به سي‌وسه پل و منارجنبان خلاصه نمي‌شود. نصف جهان است و هزاران ديدني جذاب دارد كه احتمالا خيلي از آنها را نمي‌شناسيد. خانه ملاباشي كه به آن خانه معتمدي نيز مي‌گويند يكي از ديدني‌هاي جذاب اصفهان است كه مثل يك ساحره قدرتمند، نور و رنگ را در اختيار خودش گرفته و با آن جادوگري مي‌كند! براي همين است كه به يكي از دوست داشتني‌ترين جاهاي ديدني اصفهان تبديل شده است. با صفحه گردشگري مجله پيام دلتا همراه باشيد تا با هم به خانه ملاباشي سفر كنيم و در جادوي نورها و رنگ‌هاي جذاب آن غرق شويم.

خانه ملاباشي

خانه ملاباشي كجاست؟

خانه ملاباشي يكي از جاهاي ديدني اصفهان است كه در محله پاقلعه قرار دارد. اين خانه در خيابان ملك، كوچه ملاباشي واقع شده. اولين خانه در سمت راست كوچه، همان خانه ملاباشي است. در گذشته كل كوچه متعلق به اين خانه بود و كاربري اصطبل، آشپزخانه و انبار و …. داشت.

خانه ملاباشي

ديدني‌ هاي خانه ملاباشي

در خانه ملاباشي اولين چيزي كه جلب توجه مي‌كند، يك دنيا رنگ خيره كننده است. همه چيز اين خانه، حتي تيرك‌هاي چوبي سقف، به زيبايي تزئين شده‌اند و با زيباترين رنگ‌ها چشم‌ها را به سوي خود مي‎كشانند. انواع هنرهاي فاخر ايراني، از آينه كاري گرفته تا مقرنس كاري و گچ‌بري، در تزئينات داخلي خانه به كار گرفته شده است.

خانه ملاباشي

خانه متعلق به دوران زنديه و قاجار است و به نام خانه معتمدي نيز شناخته مي‌شود. زيرا فردي به همين نام خانه را خريده، بازسازي كرده و آن را در اختيار بازديد عموم قرار داده است.

خانه ملاباشي

صاحب خانه كيست؟

گفته شده اين خانه به ميرزا احمد ملاباشي اختصاص داشته است. او منجم دربار قاجار بود. صاحب خانه فردي فاضل و عالم فقيه بود و در اصفهان مصدر امور شرعي را بر عهده داشته است. در واقع اين خانه يك نهاد مذهبي- فرهنگي بود و يك حياط بيروني، دو اتاق كار و سه ورودي مستقل از همديگر داشت. در واقع اين بنا هم خانه ملاباشي و خانواده‌اش به شمار مي‌رفت و هم دفتر كارش.

خانه ملاباشي

اينجا واقعا خانه است

خانه ملاباشي از ابتداي دهه 80 خورشيدي و پس از بازسازي، به يكي از جاهاي ديدني اصفهان تبديل شد. خانه در اختيار بخش خصوصي است و سرايداري دارد كه در را به روي گردشگران علاقه‌مند باز مي‌كند. خاص‌ترين ويژگي خانه اين است كه همه اتاق‌ها و فضاها فرش دارد. دقيقا مثل خانه! مخصوصا كه وسايل قديمي مثل شمعدان‌ها و لاله‌هاي زيبا، لحاف و تشك، خمره‌هاي سركه و ترشي و شيشه‌هاي مربا در گوشه و كنار حياط و زير زمين، فضا را نوستالژيك‌تر كرده‌اند. براي همين خانه ملاباشي حس خوب خانه‌هاي مادربزرگ‌ها را به گردشگران هديه مي‌كند.

خانه ملاباشي

حتي اتاق زايمان

خانه ملاباشي پر از زيبايي است. يعني هر اتاقي به زيبايي آراسته شده است. شاه‌نشين احتمالا زيباترين بخش خانه است. پنجره‌ها با ارسي‌ و شيشه‌هاي رنگي زيبا شده‌اند و سقف پر از نقش و نگار است. نكته جالب اينكه صور فلكي كه هر كدام به يكي از ماه‌هاي خورشيدي اختصاص دارد، روي سقف شاه‌نشين ديده مي‌شود. فرش‌هاي نفيس و آينه‌كاري‌هاي پر از ظرافت از ديگر دوست داشتني‌هاي اين اتاق هستند.

خانه ملاباشي

اين خانه حتي اتاقي اختصاصي براي زايمان دارد. چنين به نظر مي‌رسد كه خانواده ملاباشي اعضاي زيادي داشته. براي همين اتاقي را براي به دنيا آمدن اعضاي جديد خانواده در نظر گرفته بودند. همه بچه‌هاي خاندان ملاباشي در اين اتاق چشم به جهان گشودند. بازديد از اتاقي كه تعداد زيادي كودك در آن به دنيا آمده‌اند، حس و حال خاصي دارد.

خانه ملاباشي

اتاق اندروني هم يكي از زيباترين بخش‌هاي خانه است. اصلا خانه ملاباشي با عكس اتاق اندروني شهرت پيدا كرده و اين اتاق، نماد خانه شده است. از زيبايي‌هاي اتاق هر چه بگوييم كم گفته‌ايم. بايد خودتان برويد و بازي اعجازآميز نور روي رنگ‌هاي شيشه و در و پيكر اتاق را ببينيد و غرق در حيرت و لذت شويد.

خانه ملاباشي

نكات مهم هنگام بازديد

اين خانه يكي از جاهاي ديدني اصفهان است كه در اختيار بخش خصوصي است. براي همين احتمالا در آن را هميشه باز نخواهيد ديد. بايد در بزنيد و از سرايدار خانه بخواهيد در را براي شما باز كند و مسير بازديد را نشان‌تان بدهد. اين كار را در ساعات متعارف شبانه روي انجام دهيد و نه 3 بامداد! راهنما وجود ندارد و خودتان بايد اطلاعات مورد نياز‌تان را پيش از بازديد جست و جو كنيد. از خوردن و آشاميدن در هنگام بازديد خودداري كنيد و به وسايل و ديدني‌هاي اتاق‌ها دست نزنيد.

خانه ملاباشي

اجازه عكاسي به شما  داده مي‌شود. از آنجايي كه كل خانه با قالي ايراني مفروش است، امكان بازديد براي افراد با نيازمندي‌هاي خاص فقط با در نظر گرفتن تمهديات خاص ممكن است. تميز كردن چرخ‌هاي ويلچر يكي از آن تمهديات است. به نظر مي‌رسد بازديد از خانه براي خانواده‌هاي داراي فرزند اتيسم بدون اشكال باشد.

خانه ملاباشي

مجله دلتا...
ما را در سایت مجله دلتا دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,گردشگری, نویسنده : مجله دلتا deltatravel بازدید : 173 تاريخ : سه شنبه 26 شهريور 1398 ساعت: 19:22

مجموعه تاريخي بيستون در فهرست جهاني يونسكو به ثبت رسيده است و ارزش فرهنگي بالايي دارد.
بيستون

اغراق نيست اگر بگوييم محوطه تاريخي بيستون با داشتن آثار طبيعي، باستاني و تاريخي در كنار هم در دنيا تك و بي‌نظير است. سراب بيستون باعث شده تا انسان‌ها از عصر حجر تا دوران معاصر اين مكان را براي سكونت انتخاب كنند. غارهاي بيستون كه قدمت آنها به دوره پارينه سنگي مي‌رسد، اطلاعات زيادي از شيوه زندگي انسان‌هاي آن زمان را در اختيار باستان شناسان قرار داده‌اند. اما آنچه بيشتر باعث شهرت جهاني اين پايگاه باستاني شده سنگ نبشته بيستون است. مجموعه تاريخي بيستون در فهرست ميراث جهاني به ثبت رسيده است. با صفحه گردشگري مجله پيام دلتا همراه باشيد تا با هم به مجموعه بيستون سفر كنيم، همه اجزاي آن را ببينيم و از زيبايي‌هاي آن لذت ببريم.

بيستون

سراب بيستون

سراب بيستون چشمه‌اي است كه در پاي كوه بيستون قرار گرفته است. فاصله اين چشمه تا آثار تاريخي ديگر را مي‌توانيد با پاي پياده به راحتي طي كنيد. يك شاخه از آب چشمه از طريق نهر پرآبي به طرف كاروانسرا در غرب جريان دارد و شاخه اصلي آن معروف به نهر سهراب به طرف رود گاماسياب روان است. وجود اين سراب به همراه طبيعت زيباي پيرامون آن طراوت خاصي به محوطه بيستون بخشيده است.

بيستون

غارهاي بيستون

بر دامنه كوه بيستون تعدادي غار مربوط به دوره پارينه سنگي مياني وجود دارند. براي مثال غار شكارچيان كه فاصله كمي با مجسمه هركول دارد كهن‌ترين سند سكونت انسان در منطقه بيستون است. در كاوش‌هاي باستاني انجام شده در اين غار اشيائي مانند سفال، ابزار سنگي و قطعات استخواني حيواناتي چون گوزن، غزال، گاو وحشي، پلنگ، شغال، گراز، روباه قرمز و ابزارهايي مانند تبر، تيغه‌هاي سنگي و چند قطعه استخوان انسان مانند دندان پيشين و استخواه ترقوه بدست آمده‌ و قدمتي بين 40 تا 70 هزار سال براي آنها تخمين زده شده است. از غارهاي ديگر موجود در بيستون مي‌توان غارهاي مرتاريك، مرخر، مر دو در و مر آفتاب را نام برد. در اين غارها هم باستان شناسان، ابزار آلات سنگي مربوط به دوران پارينه سنگي مياني كشف كرده‌اند.

بيستون

سنگ نوشته بيستون

در ارتفاع 80 متري كوه بيستون نقش برجسته‌اي زيبا به همراه كتيبه‌اي سه زبانه قرار دارد كه معروفترين اثر مجموعه بيستون و جزء مشهورترين سندهاي تاريخ جهان است. اين شاهكار سنگ تراشي كه به سنگ نبشته بيستون هم معروف است حكايت پيروزي داريوش اول بر گئومات را همراه با تصاوير ماندگار شرح داده است.

در مركز كتيبه علامت فروهر به زيبايي تمام پديدار گشته و داريوش كه تاج پادشاهي به سر دارد دستش را به نشان ستايش فروهر به سوي آن دراز كرده است. اندازه داريوش اندازه واقعي انسان بوده و قد وي 180 سانتيمتر است. دو نفر از درباريان كه نيزه و كمان در دست دارند در پشت داريوش ايستاده‌اند. قد اين دو نفر از قد شاه كوتاهتر و حدود 150 سانتيمتر است. در زير پاي راست داريوش گئومات به حالت تضرع دست و پا مي‌زند. پشت گئومات 8 نفر از حاميان وي به همراه رهبر قبيله سكاها قرار دارند كه با طناب محكمي به همديگر بسته شده‌اند.

بيستون

مجسمه هركول

در نزديكي كتيبه بيستون و در ارتفاعي پايين‌تر مجسمه هركول قرار دارد. هركول نام قهرمان اسطوره‌اي يونان و روم باستان و مظهر مردانگي و شجاعت است. روي سكويي هركول به حالت نيم خيز به آرنج چپش تكيه كرده و پياله‌اي در دست چپش دارد. در پشت تنديس هركول كتيبه‌اي به زبان يوناني وجود دارد كه در آن سال ساخت آن را 153 ميلادي معرفي كرده است.

بلاش

در فاصله‌ 400 متري در جهت شمال شرقي كتيبه بيستون يك تخته سنگ مكعب شكل نامنظمي به ارتفاع 5.2 متر قرار دارد كه در سه وجه آن نقش برجسته سه نفر به يادگار گذاشته شده است. نفر مياني «بلاش» شاه اشكاني است كه با قد 180 سانتيمتري به صورت تمام رخ ترسيم شده است. در اين تصوير بلاش پياله‌اي در دست چپ و دست راستش را  روي آتشداني گرفته است. كتيبه‌اي هم روي آتشدان نوشته كه در آن بلاش معرفي شده است. در سمت چپ و راست نقش بلاش نيز نقش دو نفر ديگر بر وجه‌هاي ديگر صخره حجاري شده‌اند.

بيستون

كتيبه شيخ عليخان

كتيبه‌هاي گودرز دوم و نقش برجسته مهرداد دوم كه مربوط به امپراطوري اشكانيان است، در كنار كتيبه شيخ عليخان زنگنه قرار دارند و همه اين ها فاصله كمي با كتيبه بيستون دارند. متأسفانه كتبيه شيخ عليخان روي نقش برجسته مهرداد دوم ايجاد شده و آسيب جدي به آن وارد كرده است. شيخ عليخان زنگنه حاكم كرمانشاه در زمان شاه عباس دوم صفوي بوده است و طي اين كتيبه اعلام كرده مقداري از املاك منطقه وقف كاروانسراي بيستون شود. در كتيبه گودرز هم گودرز به صورت زره‌پوش بر اسبي سوار شده و با نيزه به سواري ديگر حمله كرده و او را از اسب به زمين مي‌اندازد. كتيبه‌اي يوناني در بالاي نقش برجسته سواركار را گودرز معرفي مي‌كند.

بيستون

فرهاد تراش

از كتيبه بيستون حدود 400 متر كه به سمت غرب برويم بزرگترين صخره تراش خورده ايران را خواهيم ديد كه به فرهاد تراش مشهور است. هنوز هم  روي اين صفحه تراشيده شده اثر قلم‌هاي حجاران و گودي‌هاي مخصوص قرار دادن گوه‌هاي چوبي براي بريدن سنگ‌ها ديده مي‌شود. عرض صخره تراش خورده 200 متر و ارتفاع آن حدود 36 متر است. گفته مي‌شود اين صفحه براي ثبت يك واقعه تاريخي توسط خسروپرويز پادشاه ساساني ايجاد شده است.

بيستون

كاخ ساساني

در جنوب فرهاد تراش يك كاخ ويران شده ساساني وجود دارد كه تاكنون چندين بار مورد كاوش باستان شناسان قرار گرفته است. بر اساس اطلاعات باستان شناسان اين محل در زمان ساسانيان در حال تبديل شدن به يك كاخ بوده كه بنا به دلايلي نامعلوم ناتمام مانده است. سپس در دوره‌هاي بعد كاروانسرايي در آنجا ايجاد شده كه آن نيز بر اثر زلزله از بين مي‌رود. درنهايت در زمان قاجار روستايي  روي آن ساخته شده است.

كاروانسراي بيستون

اگر جاده كنار كاخ ساساني را به سمت غرب ادامه دهيم پس از طي حدود دويست متر در سمت چپ كاروانسراي بيستون را خواهيد ديد كه از قرن 17 ميلادي تاكنون سالم مانده است. اين كاروانسرا به دستور شاه عباس صفوي ساخته شده و در زمان شاه سليمان به پايان رسيده است. دور تا دور آن را 47 اتاق احاطه كرده كه در پشت اين اتاق‌ها چهار اصطبل دراز قرار دارند. اين كاروانسرا پس از مرمت به مهمانسراي لاله بيستون تغيير كاربري داده است. مهمانسراي لاله با طراحي سنتي و امكاناتي نظير كافي شاپ، رستوران غذاهاي ايراني و خارجي در كنار سيستم‌هاي مجهز سرمايشي و گرمايشي آماده پذيرايي از گردشگران داخلي و خارجي است.

بيستون

چطور برويم؟

براي بازديد از محوطه تاريخي بيستون بايد از شرق كرمانشاه به سمت همدان خارج شويد. پس از طي حدود 30 كيلومتر در پاي كوه باعظمت بيستون به شهر بيستون خواهيم رسيد. به محض ورود به شهر، ورودي مجموعه تاريخي بيستون را به راحتي مي‌توانيم پيدا كنيم.

نكات مهم در بازديد از مجموعه بيستون

در نزديكي در ورودي محل مناسب براي پارك خودرو وجود دارد. از آنجا كه محوطه بيستون در دامنه كوه قرار گرفته و مكان‌هاي ديدني آن با هم فاصله دارند در روزهاي پر بازديد هم مشكلي براي گردشگران براي بازديد به وجود نمي‌آيد. اگر در فصل گرم از مجموعه بازديد مي‌كنيد كرم ضد آفتاب، عينك و كلاه مناسب با خود همراه داشته باشيد. تقريبا امكان بازديد از تمام قسمت‌هاي بيستون براي افراد داراي نيازمندي‌هاي خاص وجود دارد و اين عزيزان نيز مي‌توانند از آن ديدن كنند.

بيستون

مجله دلتا...
ما را در سایت مجله دلتا دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,گردشگری, نویسنده : مجله دلتا deltatravel بازدید : 226 تاريخ : سه شنبه 26 شهريور 1398 ساعت: 19:19

جنگل‌ حرا تا كمر درون آب است! عروس زيباي خليج، ايستاده در آب.
جنگل حرا

جنگل‌ حرا شگفت انگيز است و از زيباترين و بكرترين مناطق چابهار به شمار مي‌رود. جنگل حرا كه تا كمر در آب قرار گرفته، با چشم‌انداز بي‌نظيرش سرسبزي خيره كننده‌اي به خليج گواتر بخشيده است. جنگل حرا جنگلي دريايي است كه درختان خالص و يكدست آن بدون نياز به آب شيرين، رشد مي‌كنند و محل امني براي پرندگان و انواع جانوران دريايي نيز محسوب مي‌شوند. هنگام بازديد از جنگل حرا شگفت زده خواهيد شد. افزون  بر گشت وگذار در آبراه‌هاي پيچ در پيچ آن مي‌توانيد از نزديك ماهي خزنده، انواع پرندگان نادر مانند عقاب ماهي‌گير، پليكان‌ها و فلامينگوها را تماشا كنيد. با صفحه گردشگري  مجله پيام دلتا همراه باشيد تا با هم به جنگل‌هاي زيباي حرا در چابهار سفر كنيم.

———————————————————————————–

جنگل حرا

فقط در چابهار نيست!

جنگل‌هاي حرا يكي از شگفتي‌هاي جنوب ايران است كه افزون بر چابهار، در اطراف جزيره قشم نيز مي‌توانيد آن را ببينيد. جنگل حرا از درختچه‌هايي تشكيل شده است كه در آب‌هاي شور نواحي گرمسيري مي‌رويد. از خصوصيات بارز اين گياه اين است كه ابتدا تخم آن روي درخت مادر مراحل رشد را سپري  و پس از آن گياه جوان خود را از درخت مادر جدا كرده و به داخل آب مي‌افتد.

جنگل‌ حرا در مناطقي مي‌رويد كه داراي خاك لجني حاصل از رسوبات فرسايشي سواحل بوده و همواره در معرض جز و مد دريا قرار گرفته باشند. در واقع هنگام جزر، جنگل حرا به همراه بستر از آب بيرون آمده مانند جزيره ديده شده ولي هنگام مد تمام جنگل حرا در زير آب گم مي‌شود و اين پديده شگفت انگيز و تماشايي است.

آب شيرين كن!

گياه حرا با شيرين كردن آب شور دريا خود را تغذيه مي‌كند. اواخر تير و اواسط مرداد ماه فصل شكوفه و ميوه دهي درختان جنگل حرا است. اين گياه داراي گل‌هاي زرد رنگ بوده و ميوه بادامي شكل آن بسيار شيرين و دلچسب است.

جنگل حرا

ارتفاع درخت‌هاي جنگل حرا گاهي از 4 متر هم تجاوز مي‌كند. ريشه‌هاي درختان جنگل حرا با قرار گرفتن در سطح زمين در جذب اكسيژن نيز شركت مي‌كنند. برگ‌هاي بيضي شكل و كشيده درخت‌ها براي دام‌ ها بسيار خوش خوراك بوده و ارزش غذايي بالايي دارد.

جنگل حرا

چطور برويم؟

براي رسيدن به چابهار مي‌توانيد از هواپيما استفاده كنيد. فرودگاه كنارك كه نزديكترين فرودگاه به چابهار است در مسيرهاي زير پرواز دارد: بندرعباس، تهران، زاهدان، مشهد . بندر چابهار ايستگاه راه آهن ندارد. اگر قصد سفر زميني داريد مي‌توانيد از اتوبوس يا ماشين شخصي استفاده كنيد. از بيشتر شهرهاي بزرگ ايران اتوبوس به چابهار حركت مي‌كند. براي رسيدن به جنگل حرا بايد به سمت خليج گواتر حركت كنيد. از سمت شرق چابهار وارد جاده چابهار – روستاي گواتر شويد. اين جاده پس از طي 100 كيلومتر شما را به روستاي گواتر خواهد رساند.

جنگل حرا

كي برويم؟

براي بازديد از جنگل حرا محدوديت زماني نداريد. با اين حال زمان طلوع آفتاب و همچنين غروب، به دليل جزر و مد و همچنين بازي نور و سايه در آب، با چشم انداز شگفت انگيزتري رو به رو خواهيد شد.

 نكات مهم براي بازديد

در محدوده جنگل حرا، قايق كرايه‌اي براي بازديد از جنگل وجود دارد. كرم ضدآفتاب و كلاه لبه‌دار فراموش نشود. خوراك در بندر گواتر يافت نمي‌شود. بنابراين كمي خوراكي با خودتان همراه داشته باشيد. مردم منطقه بسيار مهمان نواز هستند. از مهرباني و راهنمايي‌هاي‌شان لذت ببريد. اين سفر با در نظر گرفتن شرايط خاص و وجود همراهان مطمئن و قابل اعتماد، براي بازديد افراد با نيازمندي‌هاي خاص بدون مشكل به نظر مي‌رسد. همچنين افراد داراي فرزند اوتيسم بهتر است از قايق سواري در محدوده جنگل صرف نظر كنند.

جنگل حرا

مجله دلتا...
ما را در سایت مجله دلتا دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,گردشگری, نویسنده : مجله دلتا deltatravel بازدید : 176 تاريخ : سه شنبه 26 شهريور 1398 ساعت: 19:16

درياچه گهر حدود 130 سال قبل خيلي اتفاقي كشف شد!

درياچه گهر

درياچه گهر كه چيزي حدود 130 سال قبل اتفاقي كشف شد، يكي از جاهاي ديدني استان لرستان به شمار مي‌رود. اين درياچه جايي بين كوه‌هاي زاگرس قرار دارد. براي همين به نگين اشترانكوه شهرت پيدا كرده است. درياچه گهر يكي از زيباترين درياچه‌هاي ايران است. با مجله گردشگري دلتا همراه باشيد تا با هم به درياچه گهر سفر كنيم و از زيبايي‌هاي آن لذت ببريم.

درياچه گهر

درياچه گهر كجاست؟

درياچه گهر در استان لرستان و جايي نزديك به شهرستان ازنا و درود قرار دارد. اين درياچه در سال 1888 توسط فردي خارجي، خيلي اتفاقي و ناگهاني كشف و از آن به بعد به بهشتي براي طبيعت‌گردان تبديل شد. براي رسيدن به اين درياچه بايد به لرستان و سپس شهرستان دورود برويد. بخشي از مسير در ميان جاده‌‎هاي پرپيچ و خم و زيبا طي مي‌شود. بعد از اينكه به محوطه پاركينگ مانند رسيديد، بايد بقيه مسير را پياده بپيماييد تا به درياچه برسيد. بخشي از مسير را بايد در جاده هاي خاكي پياده‌روي كنيد.

درياچه گهر

بنابراين لازم است با كوله باري سبك و كفش‌هاي مناسب راهي سفر شويد. البته نگران نشويد. اگر از پياده روي و كوله كشي واهمه داريد، راه حل ديگري نيز وجود دارد. در اين قسمت اسب و قاطر و خر براي حمل بار و وسايل گردشگران تا درياچه ديده مي‌شود! كافيست مانند جهانگردان هزاران سال قبل رفتار كنيد و از اين حيوانات مفيد كمك بگيريد.

درياچه گهر

ديدني‌هاي درياچه گهر

درياچه گهر طبيعت زيبايي دارد. آب و هواي كوهستاني آن روح شما را نوازش مي‌كند و خستگي هزار ساله را هم از تن‌تان مي‌زدايد. مسير كوهستاني كه شما را از شهر به درياچه مي‌رساند زيبا و دلبرانه است و چشم اندازهاي زيبايي مي‌بينيد. همچنين شنا، قايق سواري و ماهيگيري تفريحي در درياچه از ديگر فعاليت‌هايي است كه مي‌توانيد در كنار آن انجام دهيد.

در فصل گل دهي لاله‌هاي واژگون كه حدود خرداد ماه است، مسير را تماشايي‌تر مي‌بينيد. هزاران لاله سرنگون در سرتاسر مسير به گل نشسته‌اند و به شما خوشامد مي‌گويند!

درياچه گهر

كي برويم؟

در هر فصلي از سال مي‌توانيد به درياچه گهر سفر كنيد. با اين حال بهترين زمان سفر به اين درياچه از ارديبهشت تا مهرماه است. اگر قصد ماهيگيري تفريحي داريد، بايد بدانيد تا نيمه‌هاي خرداد اجازه ماهيگيري نداريد. چون فصل شكار ممنوع است.

درياچه گهر

امكانات رفاهي دارد!

درياچه گهر يكي از پرترافيك‌ترين جاهاي طبيعي ايران است. به طوري كه در تابستان حدود 20 هزار گردشگر از آن ديدن مي‌كنند. همين موضوع مسئولان استان لرستان را برآن داشته تا امكانات رفاهي و گردشگري مناسبي در اختيار بازديدكنندگان قرار دهند. هر ساله از پايان فصل شكار ممنوع، يعني اواسط خرداد تا پايان تابستان امكانات رفاهي و گردشگري در اطراف درياچه برپا مي‌شود.

درياچه گهر

كمپ اسكان موقت، رستوران، پاركينگ وسايط نقليه، غرفه‌هاي عرضه مواد غذايي در طول مسير، سرويس بهداشتي در چند نقطه از مسير، پاسگاه محيط زيست، نيروي انتظامي، پايگاه امداد هلال احمر و  پايگاه اطلاع رساني گردشگران از جمله خدماتي است كه مسئولان استان لرستان در اختيار گردشگران قرار مي‌دهند.

درياچه گهر

نكات مهم در بازديد از درياچه گهر

اگر قصد اقامت خارج از فصل تابستان داريد، حتما تجهيزات سفر به همراه داشته باشيد. كيسه خواب و چادر مسافرتي حداقل امكاناتي است كه بايد با خودتان ببريد. همراه داشتن لباس گرم توصيه مي‌شود. از گياهان دارويي خودرويي كه در كوه‌هاي زاگرس مي‌رويد، مي‌توانيد بچينيد و با خود همراه ببريد.

درياچه گهر

البته اين توصيه دو شرط دارد: 1- حجم كمي گياه بچينيد طوري كه به طبيعت صدمه وارد نشود. 2- حتما گياه مورد نظرتان را بشناسيد و گياه سمي نچينيد. از ريختن هر گونه زباله خودداري كنيد. تا مي‌توانيد عكس بيندازيد و زيبايي‌هاي درياچه را ثبت كنيد.

درياچه گهر

به نظر مي‌رسد با در نظر گرفتن كليه جوانب و كمك‌هاي جانبي و همرهي همسفران قابل اعتماد، اين سفر براي افراد با نيازمندي‌هاي خاص مناسب باشد. به شرط اينكه آنها روحيه هيجان طلبي و چالش پذيري داشته باشند. اين سفر را به خانواده‌هاي داراي فرزند اوتيسم پيشنهاد نمي‌كنيم.

درياچه گهر

 

مجله دلتا...
ما را در سایت مجله دلتا دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,گردشگری, نویسنده : مجله دلتا deltatravel بازدید : 195 تاريخ : دوشنبه 25 شهريور 1398 ساعت: 18:19

يكي از زيباترين آينه كاري‌هاي ايراني را در خانه منطقي نژاد شيراز ببينيد.
خانه منطقي نژاد

خانه منطقي نژاد يكي از آن خانه‌هاي واقعا زيباي ايراني است. جايي كه آيينه كاري‌ها و ظرافت‌هاي معماري آن شما را شگفت زده مي‌كند. خانه منطقي نژاد كه به موزه هنرهاي اسلامي شيراز تبديل شده است، يكي از جاهاي ديدني شيراز به شمار مي‌رود. با مجله گردشگري دلتا همراه باشيد تا با هم به اين  خانه زيبا سفر كنيم و از زيبايي‌هاي آن شگفت زده شويم.

خانه منطقي نژاد

خانه منطقي نژاد كجاست؟

جاهاي ديدني شيراز بسيار زياد است. خانه منطقي نژاد يكي از جاهاي ديدني شيراز است كه شايد تا به حال با آن آشنا نشده‌ايد. اين خانه يكي از زيباترين تزئينات را بين خانه‌هاي ايراني دارد و در محله اعيان نشين شيراز قديم، يعني همجوار با حرم شاهچراغ قرار گرفته است. خانه منطقي نژاد در محله لب آب شيراز و خيابان 9 دي واقع شده و فاصله كمي تا ميدان نمازي دارد.

خانه منطقي نژاد

چرا خانه منطقي نژاد اهميت دارد؟

اين خانه از بناهاي قاجاري است كه امروزه با مرمت، تغيير كاربري داده است. ابتدا خانه را به آرشيو آواها و نواها تغيير كاربري دادند و پس از چندي، به عنوان موزه هنرهاي اسلامي شيراز به حيات خود ادامه داد.

خانه منطقي نژاد

سالن اصلي اين خانه يكي از زيباترين آيينه‌كاري‌هاي ايران را به خود اختصاص داده است و همين تالار، گردشگران زيادي را به سوي خود فرا مي‌خواند.

خانه منطقي نژاد

در ضلع جنوبي اين خانه، شاه نشيني با تزييناتي هم چون نقاشي در بدنه و سقف و همچنين آينه‌خانه‌اي باشكوه وجود دارد. دو اتاق در دو سوي شاه نشين قرار گرفته كه يكي داراي سقف نقاشي شده و بادگير است و  سقف ديگري تيرهاي نقاشي شده دارد. در اين نقاشي‌ها طرح‌هاي گل و بوته همچنين تصاويري از چهره زنان و قصرهايي به سبك اروپايي ديده مي‌شود.

خانه منطقي نژاد

ضلع شرقي و غربي خانه اتاق‌هاي متعدد دارد. تزيينات اين بنا دربرگيرنده دريچه‌هاي مشبك چوبي، به صورت ارسي با شيشه‌هاي رنگي، طاق‌هاي مقرنس‌كاري شده، درهاي منبت و معرق‌كاري شده و گچ‌بري است.

خانه منطقي نژاد

خانه حياطي كوچك اما با صفا دارد كه به رسم همه خانه‌هاي سنتي ايراني، حوضي در ميان آن جاي گرفته است. تخت و مخده دور تا دور حوض چيده‌اند و گلدان‌هاي گل شمعداني، صفا و صميمت خانه و حياتش را صدچندان كرده است. معمولا در حياط فالوده شيرازي مي‌فروشند و لذت خوردن يك كاسه فالوده در حياط دلنشين خانه منطقي نژاد چيزي نيست كه از يادتان برود.

خانه منطقي نژاد

نكات مهم در بازديد از موزه هنرهاي اسلامي

موزه هنرهاي اسلامي شيراز يا خانه منطقي نژاد در بافت تاريخي اين شهر قرار دارد. بنابراين دور تا دورش پر از جاهاي ديدني و آثار باستاني است.

خانه منطقي نژاد

مدرسه خان، خانه فروغ الملك، خانه سعادت، مسجد جامع عتيق، مسجد نصيرالملك، شاهچراغ، مدرسه خان، بازار وكيلف حمام وكيل، مسجد وكيل و نارنجستان قوام همگي اطراف اين موزه قرار دارند.

خانه منطقي نژاد

مي‌توانيد با يك برنامه ريزي دقيق از همه اين جاهاي ديدني شيراز ديدن كنيد. حتي مي‌توانيد بدون نياز به استفاده از خودرو و تنها با پاي پياده به تك تك اين بناها سر بزنيد و از زيبايي‌هاي آنها لذت ببريد.

خانه منطقي نژاد

نكات مهم براي افراد با نيازمندي‌هاي خاص

اين خانه براي بازديد افراد با نيازمندي‌هاي خاص مناسب است. امكان بازديد از طبقه بالا شايد به راحتي ممكن نباشد. با اين حال تماشاي خانه از نماي حياط نيز لذت‌بخش است. همچنين اين سفر براي خانواده‌هاي داراي فرزند اوتيسم مانع خاصي ندارد.

خانه منطقي نژاد

مجله دلتا...
ما را در سایت مجله دلتا دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,گردشگری, نویسنده : مجله دلتا deltatravel بازدید : 170 تاريخ : دوشنبه 25 شهريور 1398 ساعت: 18:14

درياچه مهارلو صورتي است! انگار پر از آب هندوانه است.
درياچه مهارلو

درياچه مهارلو يكي از زيباترين درياچه‌هاي ايران است! درياچه‌اي صورتي كه عين آينه همه چيز را بازتاب مي‌دهد و آوازه همين بازتاب جادويي، مردمان زيادي را از گوشه و كنار دنيا به استان فارس كشانده، تا با اين پديده جذاب و ديدني عكس يادگاري بيندازند. با صفحه گردشگري مجله پيام دلتا همراه باشيد تا با هم به آينه صورتي استان فارس سفر كنيم و از زيبايي‌هاي آن لذت ببريم.

درياچه مهارلو

درياچه مهارلو كجااست؟

مهارلو در سمت جنوب شرقي شهر شيراز و 20 كيلومتري مسير جاده شيراز به فسا قرار دارد. اين درياچه، در مجاورت يك روستا به همين نام واقع شده، روستايي كه قدمتش را به دوران صفويه نسبت مي‎دهند و در قديم به آن دشت گل مي‌‌گفتند. جداي از درياچه زيباي مهارلو، روستاي مهارلو هم ظرفيت گردشگري بالايي دارد. اين روستا در دامنه هاي جنوبي كوه هاي مرتفع زاگرس قرار گرفته است.

درياچه مهارلو

خانه هاي اين روستا، طاق هاي بلندي دارند و پنجره هاي قوس دار آن ها جلوه زيبايي به آن ها داده است. باغ هاي پراكنده اي مملو از درختان بادام، انار و انجير كه در مجاورت چشمه آب معدني روستا ايجاد شده‎، بر زيبايي هاي مهارلو افزوده‎اند. بسياري از اهالي روستا، عقيده دارند كه آب اين چشمه شفا بخش است و بسياري از بيماري هاي پوستي را درمان مي‎كند.

درياچه مهارلو

 در نزديكي روستا، بقاياي يك كاروانسراي مربوط به دوران صفوي به نام كاروانسراي شاه عباسي هم به چشم مي‌خورد.

درياچه مهارلو

چطور برويم؟

وارد جاده شيراز به فسا شويد. با طي حدود ۲۰ كيلومتر به ابتداي درياچه خواهيد رسيد و اگر مسير را ادامه دهيد، بعد از حدود ۵۷ كيلومتر به روستاي مهارلو خواهيد رسيد.

درياچه مهارلو

اين درياچه بانمك

درياچه مهارلو در گذشته وسعت بسيار بيشتري نسبت به درياچه كنوني داشته و امروزه به دليل تغييرات اقليمي و جوي در حال خشك شدن است. البته اقداماتي براي احياي درياچه صورت گرفته كه تا حدودي به افزايش سطح آب آن كمك كرده است.

درياچه مهارلو

 درياچه مهارلو محل سكونت گونه هاي بسياري از پرندگان مهاجر و غير مهاجر است. مي توان نام درياچه نمك را هم بر اين درياچه گذاشت، چرا كه آبي تقريبا شور دارد. به دليل خشك شدن قسمت هاي زيادي از درياچه، بستر برخي نقاط آن از نمك پوشيده شده و به عنوان منبع تامين نمك شيراز از آن استفاده مي‎شود. مهارلو، يكي از جاذبه هاي طبيعي عجيب استان فارس است كه با رنگ صورتي هندوانه‌اي جذابش، ميزبان طبيعت گردان بسياري از داخل و خارج از كشور است.

مهارلو

عمق درياچه در بخش هاي مختلف آن متفاوت است و به بارش هاي جوي بستگي دارد. در بيشتر نقاط آن عمق آب حدود نيم متر است و در قسمت هاي عميق، عمق سه متر را هم اندازه گرفته اند. آب اين درياچه از چند چشمه آب شيرين در شمال آن، بارش هاي باران و رودخانه هاي حمزه، خشك و سروستان تامين مي شود.

درياچه مهارلو

اشتباه نكنيد! اينجا پر از آب هندوانه نيست

درياچه مهارلو صورتي است. دست مثل اينكه مقدار زيادي آب هندوانه ببيند! اما اشتباه نكنيد. اين آب خوردني نيست. در واقع آب درياچه شور است. دليل صورتي رنگ بودن آن هم به همين نمك موجود در آب بستگي دارد. ميزان تبخير آب اين درياچه بسيار بالا است. تبخير شديد آب درياچه مهارلو سبب شده است تا شوري آن به شدت افزايش يابد و نوعي جلبك دريايي قرمز رنگ به نام “كشند قرمز” در آن تكثير شود. رشد و تكثير بيش از حد اين جلبك در اين درياچه باعث شده است تا تمام آب آن به رنگ قرمز متمايل شود و هيچ موجود زنده‌اي به جز يك نوع آبزي به نام آرتيما نتواند در آن زنده بماند.

مهارلو

ماهي‌گيري؟ عمراً

به دليل شوري بيش از حد آب و همچنين تكثير بيش از حد جلبك قرمز رنگ كشند قرمز در آن، هيچگونه ماهي در اين درياچه زندگي نمي كند. اما در گوشه و كنار محيط اين درياچه، مي توان خزندگاني نظير مارمولك، سوسمار، مار و لاك پشت را مشاهده كرد. برخي از دوزيستان نيز در مجاورت درياچه زندگي مي كنند. درياچه مهارلو، محل سكونت گونه هاي مختلفي از پرندگان مهاجر و غير مهاجر است. حواصيل، لك لك، پليكان، كشيم، باكلان، اگرت، فلامينگو، اردك، خوتكا، سارگپه و … از جمله پرندگاني هستند كه در اين درياچه مشاهده مي‌شوند.

درياچه مهارلو

نكات مهم هنگام بازديد

از آلوده كردن درياچه با ريختن هر نوع زباله خودداري كنيد. لوازم و نيازهاي ضروري خودتان را همراه ببريد. آن حوالي امكانات رفاهي گردشگري خاصي وجود ندارد. تا مي‌توانيد عكس بيندازيد و زيبايي‌هاي درياچه را جاودانه كنيد. افراد با نيازمندي‌هاي خاص نيز مي‌توانند بدون هيچ مانعي از درياچه ديدن كنند و از زيبايي‌‎هاي آن لذت ببرند. اين سفر براي خانواده‌هاي داراي فرزند اتيسم نيز مناسب به نظر مي‌رسد.

مجله دلتا...
ما را در سایت مجله دلتا دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,گردشگری, نویسنده : مجله دلتا deltatravel بازدید : 250 تاريخ : يکشنبه 24 شهريور 1398 ساعت: 17:06

غار سهولان است و كبوترهايي كه در ديواره‌هايش لانه كرده‌اند!

غار سهولان

غار سهولان كه دومين غار بزرگ آبي ايران است، همان جايي است كه كفتر لانه دارد! باور نمي‌كنيد؟ اين حقيقت دارد. غار سهولان كه در منطقه كردنشين آذربايجان غربي واقع شده، جايي است كه هزاران كبوتر در آن لانه كرده‌اند و به زندگي ادامه مي‌‎دهند. حالا ديديد اين موضوع شوخي نبود؟ با صفحه گردشگري مجله پيام دلتا همراه باشيد تا با هم به غاري سفر كنيم كه لانه هزاران كبوتر است و از زيبايي‌هاي آن لذت ببريم.

غار سهولان

غار سهولان كجااست؟

غار «سَهولان» در روستاي سهولان قرار دارد. اين روستا در ۴۲ كيلومتري جنوب شرقي شهر مهاباد واقع شده است. به صورت دقيق‌تر، غار در جاده برهان و روستاي عيسي كند قرار دارد. غار سهولان يكي از ديدني‌هاي استان آذربايجان غربي است كه هر سال گردشگران زيادي را به سوي خود مي‌كشاند.

اختلاف دماي درون و بيرون غار بين ۱۰ تا ۱۵ درجه ‌است. واژه سهولان به زبان كردي به معني يخبندان است و مردم محلي غار را لانه كبوتر نيز مي‌نامند. دليل اين نام‌گذاري غار به سهولان وجود تعداد زيادي لانه كبوتر درون غار است.

غار سهولان

 به گفته پژوهشگران اين غار دومين غار آبي بزرگ ايران به شمار مي‌رود. ارتفاع سقف غار تا سطح درياچه آن به ۵۰ متر مي‌رسد. عمق آب در برخي جاهاي غار بيشتر از 62 متر است!

غار سهولان

هم قايق و هم پاي پياده

غار سهولان پر از تونل‌هايي است كه كف آن رودخانه جاري است. بعضي مسيرها هم خشك هستند. بنابراين گردشگران بخشي از مسير را با پاي پياده مي‌پيمايند و بخش ديگر را به كمك قايق‌هاي پارويي! درون غار بسيار مرطوب و تاريك است و اگر مي‌خواهيد واردش شويد، بايد تعداد زيادي پله را پايين برويد. درجه حرارت در فصل تابستان و زمستان بين ۱۰ تا ۱۳ درجه سانتيگراد در نوسان است و رطوبت حاكم بر غار نيز بين ۷۰ تا ۸۰ درصد متغير است كه در اثر رطوبت بالا روى سنگ ها و صخره ها با خزه هاى سبز و قهوه اى پوشيده شده است.

غار سهولان

در بدو ورود به درون غار بوى رطوبت همراه با بوى خفيف گوگرد به مشام مى‌رسد. در سفر آبى درون غار، هر يك از گردشگران پس از دريافت يك جليقه نجات در قايق‌ها قرار مى‌گيرند و حركت آغاز مى‌شود. نخستين درياچه پيش روى گردشگران حدود ۲۰۰ متر وسعت دارد كه داراى آبى زلال و صاف است.در انتهاى آن دو دالان باريك ديده مى‌شود كه به درياچه‌ها و دالان‌هاى بعدى باز مى‌شوند.

غار سهولان

مناطق ممنوعه

گردشگران در سفر به اين غار با گذشت از دالان‌هاى تنگ و باريك سه حوضچه آبى بزرگ و كوچك را پشت سر مى‌گذارند تا به چهارمين و بزرگ‌ترين درياچه برسند. اين درياچه حدود ۵۰۰ مترمربع وسعت دارد و آخرين نقطه‌اى است كه بازديدكنندگان به وسيله قايق طى مى‌كنند.

به گفته قايق‌رانان از درياچه چهارم به بعد حدود ۲۰۰ متر ديگر نيز توسط غارنوردان كشف شده. ولى به دليل باريك بودن تونل‌ها و نداشتن روشنايى، ورود گردشگران به آن منطقه ممنوع اعلام شده است. در پايان سفر آبى، گردشگران از ميان تونل‌ها و دالان‌هاى تنگ و باريك راه خود را به دهانه فرعى (دهانه خروجى) غار ادامه مى‌دهند. دهانه فرعى كه به «لونه مالان» مشهور است با ارتفاعى حدود ۵۰ متر از سطح آبى غار با ۱۷۰ پله سنگى پيچ درپيچ به همان محوطه باز مى‌شود كه دهانه اصلى نيز در آن قرار دارد.

مساحت كل اين غار حدود دو هكتار تخمين زده مى‌شود.۳۰۰ متر از مسير آبى و ۲۵۰ متر از مسير خشكى آن كشف و ساماندهى شده است.

غار سهولان

نكات مهم در بازديد

حتما از جليقه نجات استفاده كنيد. از شوخي و خنده در قايق‌ها بپرهيزيد. خوردن و آشاميدن در غار كار عاقلانه‌اي نيست. اگر از فضاهاي بسته و تاريك واهمه داريد، اين سفر براي شما مناسب نيست. بازديد از غار براي خانواده‌هاي داراي فرزند توصيه نمي‌شود. براي بازديد از غار بايد تعداد زيادي پله را بالا و پايين برويد. براي همين به نظر مي‌رسد اين سفر براي افراد مسن با محدوديت‌هاي حركتي، همچنين افراد با نيازمندي‌هاي خاص مناسب نباشد. همراه داشتن لباس گرم توصيه مي‌شود. به ويژه اگر سرمايي هستيد.

غار سهولان

غار سهولان

مجله دلتا...
ما را در سایت مجله دلتا دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,گردشگری, نویسنده : مجله دلتا deltatravel بازدید : 235 تاريخ : يکشنبه 24 شهريور 1398 ساعت: 17:05

تصاوير زيبا از ايران زيبا ببينيم و به گوشه و كنار ميهن مان سفر كنيم

ايران چهارفصل است. جاذبه‌هاي فرهنگي، تاريخي، طبيعي و عشايري را يك جا دارد. ديدني‌هاي ايران كم نيست! با مجله گردشگري دلتا همراه باشيد. تا با هم تصاوير زيبا از جاي جاي ايران ببينيم. زيبايي و حس خوب اين تصاوير تقديم به همراهان صفحه گردشگري دلتا.

اينجا شربت خانه ايران مال در تهران است. بعد از روي كار آمدن اسلام در ايران، شراب‌خانه‌ها تغيير كاربري دادند و به شربت خانه تبديل شدند. شربت خانه ايران مال كاملا با الهام از معماري و هنر ايراني- اسلامي طراحي شده است.

تصاوير زيبا

ارگ كريم‌خاني شيراز. ارگ در كنار مجموعه حمام، بازار و مسجد وكيل واقع شده است.

ارگ كريمخاني شيراز

روسري تركمني‌هايي كه در باد مي‌رقصند! روسري تركمني بخشي از پوشش زنان تركمن است و يكي از سوغات و يادبودهاي فاخر استان گلستان به شمار مي‌رود. اين روسري‌ها صادراتي هستند!

روسري تركمني

امامزاده هلال بن علي در آران و بيدگل. آران و بيدگل در استان اصفهان و نزديك كاشان قرار دارد.

باغ سنگي كرمان. اين باغ يكي از ديدني‌هاي استان كرمان به شمار مي‌رود كه تاكنون گردشگران خارجي زيادي را به سوي خود كشانده است.

باغ سنگي

پوشش زيباي زنان ايل قشقايي در مراسم سنتي و آئيني ايل.

پوشش قشقايي

جاده رويايي اسالم به خلخال از نماي بالا. اين جاده يكي از مسيرهاي توريستي پرطرفدار ايران به شمار مي‌رود.

جاده اسالم به خلخال

حمام سلطان امير احمد يكي از جاذبه‌هاي دوست داشتني كاشان به شمار مي‌رود. اين حمام با كاشيكاري‌هاي زيبايي زينت داده شده است.

حمام سلطان اميراحمد

چشم اندازي بي‌نظير از سه خط طلا در زمستان برفي. سه خط طلا به بخشي از راه آهن سراسري شمال به جنوب ايران گفته مي‌شود كه در محدوده جاده فيروزكوه و در محدوده گردنه گدوك قابل ديدن است.

سه خط طلا

دهكده چوبي نيشابور يكي از جاذبه‌هاي اين شهر به شمار مي‌رود. كل اجزاي اين روستا با چوب ساخته شده است. نيشابور در استان خراسان رضوي واقع شده است و به شهر فيروزه‌هاي قيمتي معروف است.

دهكده چوبي

مجله دلتا...
ما را در سایت مجله دلتا دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,گردشگری, نویسنده : مجله دلتا deltatravel بازدید : 215 تاريخ : شنبه 23 شهريور 1398 ساعت: 17:41

تبريز شهر اولين‌ها است و مسجد كبود يكي از ديدني‌هاي مهم اين شهر.
مسجد كبود

كاشيكاري‌هاي ظريف، پر نقش‌ونگار لاجوردي و فيروزه‌اي رنگ مسجد كبود، دليل محبوبيت اين مسجد باستاني است؛ تا جايي كه به “فيروزه جهان اسلام” شهرت يافته. مسجد كبود با داشتن زيباترين تزئينات آراسته به خطوط ثلث، نسخ و نستعليق و نگاره‌ها هندسي و اسليمي بي‌نظير، در فهرست ميراث ملي به ثبت رسيده است. باصفحه گردشگري مجله پيام دلتا همراه باشيد تا با هم به مسجد كبود تبريز سفر كنيم و از ظرافت‌هاي معماري آن لذت ببريم.

مسجد كبود

لرزيد، اما كاملا فرو نريخت

مسجد كبود در سال 840 خورشيدي و در زمان حكمراني جهانشاه، مقتدرترين پادشاه قراقويونلو ساخته شد. در زلزله‌اي كه در 1249 خورشيدي به وقوع پيوست، بخش‌هاي زيادي از مسجد كبود آسيب ديد، اما كاملا فرو نريخت. در سال‌هاي نخست قرن حاضر، بازسازي مسجد از سر گرفته شد و هم‌اكنون نيز مرمت كاشي‌كاري‌ها و تزئينات داخلي مسجد ادامه دارد. مسجد كبود هم اكنون به يكي از ديدني‌هاي اصلي تبريز تبديل شده است.

چرا اين مسجد مهم است؟

مسجد كبود يكي از شاهكارهاي هنر و معماري پس از اسلام است. كاشي‌هاي معرق فيروزه‌اي و لاجوردي كه در تزئين مسجد به كار رفته، با خطوط نسخ، نستعليق و ثلث آراسته شده و انواع طرح‌هاي اسليمي و هندسي زينت بخش تزئينات داخلي مسجد كبود بوده است. مسجد به دستور دختر جهانشاه قراقويونلو ساخته شده و حدود 600 سال قدمت دارد. در زلزله 1249 خورشيدي، بخش‌هاي زيادي از مسجد از بين رفت. گنبدها فرو ريختند و بسياري از ديواره‌هاي داخلي از بين رفتند.

مسجد كبود

چندين نام دارد

سردر بنا بعد از زلزله مهيب تبريز، همچنان باقي ماند كه امروزه مورد مرمت قرار گرفته و صلابت و شكوه مسجد كبود را به رخ مي‌كشد. اين مسجد سال‌هاست مورد بازسازي قرار گرفته و هم اكنون جزئيات كاشيكاري‌هايش مراحل تكميلي را پشت سر مي‌گذارد. مسجد به دليل معماري منحصر به فرد و رنگ زيباي لاجوردي و فيروزه‌اي كاشي‌هايش به فيروزه جهان اسلام شهرت يافته است. گوي مسجد، مسجد شاه‌جهان و عمارت مظفريه نيز از ديگر نام‌هاي ديگر اين مسجد به شمار مي‌رود.

مسجد كبود

چطور برويم؟

مسجد كبود در مركز شهر تبريز واقع شده و دسترسي به آن آسان است. اگر با مترو مي‌خواهيد خودتان را به مسجد برسانيد، بايد در ايستگاه ميدان ساعت و يا ايستگاه بهشتي پياده شويد و چند قدم راه برويد. سامانه اتوبوس‌ تندرو نيز از روبه‌روي مسجد عبور مي‌كند. بايد در ايستگاه مسجد كبود از ايستگاه پياده شويد. همچنين به خاطر داشته باشيد با شماره‌گيري 133 مي‌توانيد از سيستم تاكسي‌ بي‌سيم بهره‌مند شويد. استفاده از تاكسي آنلاين مثل اسنپ و تپسي نيز ايده خوبي است.

مسجد كبود

نكات مهم در بازديد از مسجد

در سفر به شهر اولين‌ها، پيشنهاد ما اين است كه تبريزگردي‌تان را از مسجد كبود آغاز كنيد. جاذبه‌هايي زيادي در حوالي اين مسجد وجود دارد كه مي‌شود آنها را پياده مورد بازديد قرار داد. موزه عصر آهن، موزه آذربايجان، ميدان شهرداري، خيابان تربيت، موزه سنجش و بسياري از جاذبه‌هاي تبريز در اين محدوده قرار دارند. بنابراين از مسجد شروع كنيد و جاذبه‌هاي تبريز را يك به يك ببينيد. عكس‌برداري بدون استفاده از فلاش و سه پايه مانعي ندارد. همچنين بازديد از مقبره جهانشاه و همسرش را فراموش نكنيد. از متصديان مسجد بخواهيد مقبره را نشان‌تان دهند.

مسجد كبود

نكات مهم براي بازديد افراد با نيازمندي‌هاي خاص

افراد با نيازمندي‌هاي خاص به راحتي مي‌توانند از مسجد بازديد كنند و از ظرافت‌هاي معماري و كاشيكاري آن لذت ببرند. عبور ويلچر مانعي ندارد. همچنين اين مسجد براي بازديد خانواده‌هاي داراي فرزند اتيسم نيز مناسب است.

مسجد كبود

همچنين بخوانيد:

مجله دلتا...
ما را در سایت مجله دلتا دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,گردشگری, نویسنده : مجله دلتا deltatravel بازدید : 230 تاريخ : شنبه 23 شهريور 1398 ساعت: 17:39

مرداب جادويي هسل در هر فصلي از سال به يك رنگ ديده مي‌شود!
مرداب هسل

مرداب هسل جادويي است و اين را فقط وقتي به آنجا سفر كنيد و به چشم خودتان ببينيد باورتان مي‌شود. مرداب هسل جايي بين جنگل‌هاي اطراف چالوس، لابه‌لاي درختان جاي گرفته و روي سطح آبش، پوششي يكپارچه از جلبك و خزه قرار دارد. در هر فصلي از سال، مرداب را به رنگ متفاوتي مي‌بينيد و همين، جادوي بركه است. با مجله گردشگري دلتا همراه باشيد تا با هم به بركه رويايي هسل سفر كنيم و از آرامش و زيبايي آن غرق در سرور و لذت شويم.

مرداب هسل

مرداب هسل كجاست؟

مرداب جادويي هسل جايي بين مرزن آباد و چالوس قرار دارد. اين مرداب در روستاي سينوا كه فقط 10 كيلومتر با چالوس فاصله دارد، قرار گرفته و دورتا دورش پوشيده از درخت است. در واقع مرداب، در وسط جنگل قرار دارد. جنگلي كه در هر روز سال و هر فصل خدا به رنگ و جلوه‌اي متفاوت به نظر مي‌آيد و از آن جز صداي سكوت و چهچه پرندگان جنگلي صدايي به گوش نمي‌سد. چه چيزي جذاب‌تر، وسوسه كننده‌تر و آرامش‌بخش‌تر از اين صحنه مي‌توانيد در ذهن‌تان تجسم كنيد؟

مرداب هسل

هسل يعني آب راكد

در گويش محلي مردمان بومي چالوس، هسل به آبي گفته مي‌شود كه يك جا راكد است. به همين دليل، مرداب را هسل ناميده‌اند. راكد بودن آب باعث شده رويش جلبك و خزه زندگي كند. اين جلبك‌ها در هر فصلي از سال، متناسب با شرايط اقليمي و دما به رنگي متفاوت ديده مي‌شوند! از سبز چمني گرفته تا نارنجي و صورتي و ارغواني! جادويي و دلفريب به نظر مي‌رسد. اينطور نيست؟

مرداب هسل

نام هاي ديگر مرداب هسل

مرداب هسل به نام‌هاي ديگري نيز شهرت دارد. مرداب كندوچال، كنيچال، مهازچال، كن اوچال نيز از ديگر نام‌هايي است كه مرداب را به آن مي‌شناسند. درختان انجيلي، ممرز و بلوط، عمده‌ترين پوشش گياهي اطراف بركه هستند.

نكات مهم هنگام بازديد

از ايجاد هر گونه آلودگي محيطي و صوتي پرهيز كنيد. ته سيگار و آدامس جويده شده هم زباله محسوب مي‌شوند و نبايد آنها را در هر محيط طبيعي از جمله طبيعت اطراف مرداب رها كنيد. ورود گردشگران بي مبالات به اين منطقه و بازديد آنها از مرداب، آن را با خطرات زيست محيطي روبه‌رو كرده است. بنابراين اگر دوست داريد چنين جاذبه فوق العاده‌اي براي آيندگان نيز باقي بماند، در حفظ محيط زيست جداً بكوشيد. حتي اگر كيسه اضافه با خود همراه داشته باشيد و زباله‌هاي احتمالي اطراف را جمع كرده و با خود ببريد، لطف بزرگي در حق طبيعت كرده‌ايد.

مرداب هسل

سرو صداي اضافي باعث به هم خوردن نظم اكوسيستم مي‌شود و ساكنان جنگل را با مشكلات جدي روبه‌رو مي‌كند. با بلند كردن موسيقي از دستگاه پخش خودرو يا ايجاد هر گونه سر و صداي بي‌مورد، ساكنان جنگل را آواره و بي‌خانمان نكنيد.

مرداب هسل

آن حوالي امكانات رفاهي خاصي وجود ندارد. آب و خوراك دلخواه‌تان را با خود ببريد. اگر مي‌خواهيد شب را در كنار بركه بگذرانيد نياز به تجهيزاتي مانند چادر مسافرتي، لباس مناسب و كيسه خواب داريد. تا مي‌توانيد عكاسي كنيد و جادوي بركه را تا ابد در كادر دوربين‌تان به ثبت برسانيد. و در آخر، جز عكس و البته زباله‌هاي‌تان نه چيزي با خود بياوريد و جز رد پا چيزي باقي نگذاريد.

مرداب هسل

نكات مهم براي بازديد افراد با نيازمندي‌هاي خاص

براي رسيدن به بركه نيازي به پيمودن مسير پياده نيست. خودروها تا نزديك بركه مي‌توانند تردد كنند. بنابراين افراد با نيازمندي‌هاي ويژه نيز مي‌توانند به راحتي به بركه جادويي هسل سفر كنند و از آرامش و زيبايي آن لذت ببرند. به نظر مي‌رسد اين سفر براي خانواده‌هاي داراي فرزند اتيسم نيز مناسب باشد و مشكل خاصي اين كودكان را تهديد نمي‌كند.

مرداب هسل

مجله دلتا...
ما را در سایت مجله دلتا دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,گردشگری, نویسنده : مجله دلتا deltatravel بازدید : 191 تاريخ : شنبه 23 شهريور 1398 ساعت: 17:38

گردشگري خواب! يك تفريح ايده‌آل و جذاب براي افراد كه استراحت كردن را به هر چيز ديگري ترجيح مي‌دهند.

گردشگري خواب

آيا شما هم از آن دسته افرادي هستيد كه استراحت و خواب را بهترين نوع تفريح مي‌دانيد؟ آيا شما هم به دليل زندگي كارمندي هميشه كسري خواب داريد؟ آيا شما هم آرزو مي‌كنيد كاش مي‌شد هر چقد دلتان مي‌خواهد بخوابيد؟ آيا شما هم عاشق خواب عميق و بي‌دغدغه و راحت هستيد؟ پس با مجله گردشگري دلتا همراه باشيد. قصد داريم مكان‌هايي را به شما معرفي كنيم كه صرفا براي خوابيدنِ راحت طراحي شده‌اند! بله نوع جديدي از گردشگري وجود دارد كه باب دل تنبل‌ها و عاشقان استراحت است! گردشگري خواب! با ما همراه باشيد.

گردشگري خواب

گردشگري خواب، بهشت عاشقان استراحت

تعطيلات خواب چيزي است كه احتمالا تعداد زيادي از افراد شاغل به آن نياز دارند! جايي كه بشود بي‌دغدغه تا هر وقت حس و حالش بود خوابيد. شايد براي شما خبر خوبي باشد كه بدانيد اين نوع جديد گردشگري هم اكنون در بسياري از نقاط دنيا ارائه مي‌شود و هتل‌هايي هستند كه خدمات خواب راحت به گردشگران ارائه مي‌كنند. خدمات اين هتل‌ها و مراكز اقامتي و توريستي شامل بسته‌هاي خواب راحت است. در اين بسته‌ها همه جور امكاناتي براي اينكه شما يك خواب دلچسب و آرام داشته باشيد، گنجانده شده.

گردشگري خواب

از رايحه‌هاي آرام بخش گرفته تا دمنوش‌هاي خواب آور، بالش‌هاي دفع كننده فركانس‌هاي مزاحم، پتوهاي ريلكس كننده، تشك‌هاي كاهش استرس و نورهايي كه شما را به آرام‌ترين حالت ممكن مي‌رسانند! از همه مهم‌تر، مشاوران خواب هستند كه در اين مراكز حضور دارند تا با ارائه راه حل‌هايي، شما را به شيرين‌ترين حالت ممكن بخوابانند. جوري كه خستگي هزار ساله هم از تن‌تان بيرون بيايد. هيجان انگيز و وسوسه كننده به نظر مي‌رسد. اينطور نيست؟

گردشگري خواب

كجا بريم بخوابيم؟

هتل بنجامين (Benjamin) در نيويورك يكي از مقاصد گردشگري خواب است. اين هتل براي خواب راحت مسافران يك مشاور پزشكي خواب استخدام كرده است. برنامه «استراحت و تجديد قوا» هتل بنجامين ده گزينه دارد. مثلا بالش پرشده از آب و بالش ضد خروپف. افزون بر اين، بسته‌ي خوابِ اين هتل شامل پنجره‌هايي سه جداره، پرده‌هاي خاموشي، مديتيشن، دستگاه‌هاي حذف سر و صدا، ماسك خواب و آيتم‌هاي ديگر است.

گردشگري خواب

مجموعه هتل‌هاي وِستين (Westin) از ديگر مراكزي هستند كه گردشگري خواب ارائه مي‌كنند. آن‌ها اين‌گونه هتل‌شان را توصيف مي‌كنند: «براي خواب بهتر؛ در تختخواب‌هاي آسماني ما خوابي به نرمي اسطوخودوس داشته باشيد.» بسته خواب هتل‌هاي وِستين همچنين شامل اسپا و منوي غذايي خوابِ خوب است.

گردشگري خواب

مركز سيكس سِنسِز يائو نوي (Six Senses Yao Noi) در خليج ساكت و آرام فانگ نگا باي (Phang Nga Bay) تايلند نيز مكاني ايده آل براي سپري كردن تعطيلاتِ خواب است. برنامه خواب آن‌ها شامل تشك‌هاي دست‌ساز و راحت، بالش‌هايي خاص و ملافه‌هاي كتان براي خواب بهتر مهمانان است. حتي مي‌توانيد با سفير خواب در تماس باشيد! او در صورت بروز مشكلي براي خوابيدن، به رفع آن مشكل كمك مي‌كند.

گردشگري خواب

بالش حذف كننده فركانس ديده‌ايد؟!

در مركز اقامتي سوئيسوتل (Swissotel) برلين براي برخي از مهمانان، تختخواب‌ها جاذبه اصلي به‌حساب مي‌آيند. بسته خواب اين هتل نيز توسط يك متخصص خواب به نام دكتر مايكل فِلد (Dr. Michael Feld) تهيه‌ شده است. بسته مخصوصِ خوابِ اين هتل شامل: نوردرماني، رايحه‌درماني، سالن هواي كوهستاني و بالش‌هاي حذف‌كننده فركانس تنش دار، مي‌شود. اين بسته وضعيت شما را در حالتي شبيه مديتيشن قرار مي‌دهد.

واحد‌ اقامتي كانيون رَنچ (Canyon Ranch) در نزديكي كوه‌هاي سانتا كاتالينا (Santa Catalina) واقع‌ شده‌ است. اين مركز نيز يكي ديگر از مقاصد گردشگري خواب است. در كانيون رنچ يك مشاور و درمانگر خواب براي گفتگو در مورد چالش‌هاي خواب و مسايل مربوط به بهبود خواب، آماده خدمت‌رساني است.

گردشگري خواب

در مركز اقامتي كوه ساموي تايلند (Koh Samui) تمركز بر اين است كه مهمان علاوه بر خواب راحت در زمان اقامت، پس از بازگشت به خانه نيز خواب متعادلي داشته باشد. مشكلات خواب از طريق تركيب روش‌هاي متداول و درمان‌هاي طبيعي مثل طب سنتي چيني، ماساژ درماني و تعادل روح و جسم برطرف مي‌شوند.

آيا حاضريد براي تجربه كردن يك خواب رويايي، آرام و فراموش نشدني، سفر كنيد و هزينه بپردازيد؟

مجله دلتا...
ما را در سایت مجله دلتا دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,گردشگری, نویسنده : مجله دلتا deltatravel بازدید : 226 تاريخ : پنجشنبه 21 شهريور 1398 ساعت: 13:48

رودگردي باب ميل هيجان طلب‌هاست! سفر به اعماق طبيعت بكر با چاشني آدرنالين!
رفتينگ

بالا و پايين پريدن روي موج‌هاي خروشان رودخانه‌اي پر پيچ و خم در حالي كه در يك قايق پارويي نشسته‌ايد مي‌تواند بهترين تجربه زندگي شما باشد. تور رفتينگ يكي از محبوب‌ترين تفريحات اين روزهاي گردشگران هيجان طلب به شمار مي‌رود. با صفحه گردشگري مجله پيام دلتا همراه باشيد تا با هم به تور مجازي رفتينگ در رودخانه‌هاي خروشان در يكي از مهمترين مراكز گردشگري هيجان انگيز سفر كنيم و غرق در هيجان، لذت ببريم.

رفتينگ

رفت يعني قايق چوبي!

كلمه رفت در لغت به معناي قايق‌هاي چوبي است كه با كنار هم قرار دادن تعدادي الوار و بستن آنها به هم ساخته مي‌شود. همان چيزي كه ما به آن كلك نيز مي‌گوييم . بوميان آمريكايي اولين ابداع كننده اين نوع قايق‌ها در جهان بودند. قايق‌هاي رفتينگ درابتدا فقط براي جابجايي افراد و حمل كالاهاي مختلف مورد استفاده قرار مي‌گرفت. از سال۱۹۸۰، يعني حدود 40 سال قبل اين قايق‌ها براي مصارف توريستي تفريحي هم مورد استفاده قرار گرفت. امروزه تورهاي قايق سواري روي رودهاي خروشان به يكي از پرطرفدارترين انواع سفر تبديل شده است.

رفتينگ

رودگردي را ميشناسيد؟

به رفتينگ رودگردي هم مي‌گويند. رودگردي يكي از پرطرفدارترين انواع سفر براي ماجراجويان است. در رودگردي مسافران سوار بر قايق‌هاي مخصوص رفتينگ ضمن لذت بردن از هيجان رويارويي با امواج رودخانه‌ها، از ميان كوه‌ها، جنگل‌ها، مزارع، دشت‌ها، روستاها و … عبو مي‌كنند و چشم اندازي مي‎‌بينند كه با هيچ وسيله ديگري قابل ديدن نيست. در بعضي موارد، كارهاي هيجان انگيز ديگري هم به رودگردي اضافه مي‌شود. مثلا چپ شدن قايق و شنا در امواج خروشان يا سقوط از آبشار!

رفتينگ

كجا برويم رفتينگ؟

تورهاي رفتينگ در ايران هم اكنون بيشتر از همه در دو رودخانه زاينده رود و ارمند رود انجام مي‌شود. سرشاخه هر دو رود در استان چهارمحال و بختياري است. بنابراين مي‌توانيم اين استان را به عنوان مهد رودگردي ايران بناميم.

رفتينگ

بهترين مسير براي رفتينگ زاينده رود عبور از پل هاي زمان خان و تونل كوهرنگ است. اين مسير در نزديكي شهرستان سامان واقع شده است. بنابراين بهترين نقطه ايران براي تجربه رودگردي، شهرستان سامان چهارمحال بختياري است. براي اينكه رودگردي را تجربه كنيد، كافيست در يكي از تورهاي رفتينگ نام بنويسيد. در نظر داشته باشيد به صورت فردي نمي‌توانيد اين سفر را تجربه كنيد.

رفتينگ

نكات مهم در سفرهاي رودگردي

رودگردي به صورت گروهي و تور انجام مي‌شود. هر تور بايد راهنماي مجرب دوره ديده داشته باشد كه به اصول طبيعت گردي مسلط باشد و بتوانند به خوبي قايق‌ها را هدايت كنند و در مواقع اضطراري، بحران را مديريت كنند. رودگردي بر اساس ميزان سختي به 6 درجه سختي تقسيم مي‌شود. درجه شش به ورزشكاران حرفه‌اي اختصاص دارد و درجه يك عمومي است. امكانات و تجهيزات ايمني و ورزشي بسياري در اين فعاليت مورد استفاده قرار مي‌گيرد. جليقه نجات، پارو ،كلاه ايمني، بادگير و لباس مناسب قايقراني، كيسه ضدآب وسايل و كيسه ضد آب موبايل بخشي از اين تجهيزات هستند.

رفتينگ

براي افراد تازه كار و مبتدي، معمولا اين امكانات و تجهيزات توسط تور برگزار كننده در اختيار شركت كننده‌ها قرار مي‌گيرد. بنابراين نيازي به ورزشكار بودن و يا مهارت داشتن گردشگران نيست. لازم نيست ورزشكار حرفه‌اي باشيد يا از قبل دوره ديده باشيد تا بتوانيد در اين فعاليت شركت كنيد. يك راهنماي حرفه‌اي همه امور را در دست مي‌گيرد. به توصيه راهنماها دقت كنيد. توجه داشته باشيد خودسري يا تك روي شما مي‌تواند به قيمت جان‌تان تمام شود. در طول رودگردي و قايق سواري از خوردن و آشاميدن خودداري كنيد.

مجله دلتا...
ما را در سایت مجله دلتا دنبال می کنید

برچسب : مجله دلتا,گردشگری, نویسنده : مجله دلتا deltatravel بازدید : 179 تاريخ : پنجشنبه 21 شهريور 1398 ساعت: 13:46